Informacja TPR-C musi być podpisana przez członka zarządu

11:40, 12.09.2023 Łukasz Błażewicz - doradca podatkowy

Informacji o cenach transferowych nie może podpisać księgowa jak też pełnomocnik niebędący np. doradcą podatkowym.

W zakresie cen transferowych począwszy od dokumentacji za 2022 r. weszły w życie istotne zmiany. Jedną z takich zmian jest zmiana terminów na sporządzenie dokumentacji lokalnej cen transferowych (obecnie termin to 10 miesięcy od zakończenia roku podatkowego), oraz złożenie informacji o cenach transferowych (termin to 11 miesięcy od zakończenia roku).

Inną zmianą jest to, że oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych (i o rynkowości cen w dokumentowanej transakcji) zostało włączone w treść informacji o cenach transferowych. Wobec tego nie jest ono odrębnie składane przez podatnika.

Powyższe spowodowało zmiany w katalogu osób, które mogą podpisać informację o cenach transferowych. W latach poprzednich taka informacja mogła być podpisana przez osobę uprawnioną do podpisania deklaracji podatkowych (np. księgowego).

Natomiast począwszy od informacji za 2022 r. musi być ona podpisana przez:
1) osobę fizyczną - w przypadku podmiotu powiązanego będącego osobą fizyczną,
2) osobę upoważnioną przez przedsiębiorcę zagranicznego do reprezentowania go w oddziale - w przypadku podmiotu powiązanego będącego przedsiębiorcą zagranicznym posiadającym oddział działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3) kierownika jednostki w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości, a w przypadku gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy - przez wyznaczoną osobę wchodzącą w skład tego organu 
- przy czym nie jest dopuszczalne podpisanie tej informacji przez pełnomocnika, z wyjątkiem pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub biegłym rewidentem.
Wyznaczenie osoby wchodzącej w skład organu wieloosobowego do podpisywania informacji o cenach transferowych nie zwalnia pozostałych osób wchodzących w skład tego organu z odpowiedzialności za niezłożenie tej informacji. (art. 11t ust. 5-5a CIT).

Tym samym to co do zasady kierownik jednostki, a więc np. w spółkach wyznaczony członek zarządu, może podpisać taką informację. Z powyższym wiąże się kilka problemów praktycznych.

Pierwszym problemem jest to, czy w przypadku członka zarządu, który oczywiście na zasadach wynikających z KSH reprezentuje spółkę, i jest uprawniony do podpisywania dokumentów, jest konieczne złożenie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Organy podatkowe wskazują że złożenie takiego pełnomocnictwa (UPL-1) jest w takiej sytuacji konieczne.

Drugą kwestią jest to, w jaki sposób wyznaczyć takiego członka zarządu do podpisania informacji. W tym zakresie dla bezpieczeństwa można w ramach dokumentów wewnętrznych w spółce regulujących zakres obowiązków/uprawnień poszczególnych osób (np. uchwała zarządu), wskazać, że dany członek zarządu jest za powyższą kwestię odpowiedzialny.

Również w przypadku wyznaczenia pełnomocnika, będącego adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub biegłym rewidentem do składania tej informacji konieczne jest złożenie pełnomocnictwa (UPL-1). Również z dokumentów wewnętrznych musi wynikać do czego pełnomocnik został upoważniony.

Należy bowiem wskazać, że pełnomocnictwo UPL-1 ma charakter ogólny, czyli odnosi się do możliwości podpisywania wszystkich deklaracji. Natomiast to już np. z umowy zawartej z daną osobą wynika jej zakres obowiązków.

Pragniemy także zwrócić uwagę, że do tej pory nie została jeszcze opublikowana wersja elektroniczna formularza TPR-C dostosowana do powyżej wskazanych zmian (a więc wersja 5). Do tej pory najnowsza wersja struktur logicznych (którą podatnicy/producenci oprogramowania mogą wdrożyć do systemów księgowych) została opublikowana w wersji roboczej na stronie Ministerstwa Finansów (więcej pod linkiem).

Jednocześnie na stronie Ministerstwa Finansów (link) został opublikowany komunikat mówiący o tym, że do momentu opublikowania nowej wersji formularza informację TPR-C można składać na dotychczasowej (nr 4) wersji formularza. W takiej sytuacji oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji może być zamieszczone w części dotyczącej dodatkowych informacji.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl