wpisy aktualnosci
Aktualności

Nowe, niższe limity również dla obecnych umów leasingu samochodów osobowych.

Od 2026 roku w życie wchodzą przepisy zgodnie z którymi zmianie ulegną zasady rozliczania w kosztach podatkowych m.in. amortyzacji samochodów osobowych lub ich używania na podstawie umowy leasingu. Dotychczasowy limit 150.000 zł odnoszący się do wartości spalinowych samochodów osobowych, zostanie obniżony do 100.000 zł.

Wątpliwości wzbudzały wprowadzone w tym zakresie przepisy przejściowe. Pozwalają one na stosowanie dotychczasowego limitu (150.000 zł) w odniesieniu do tych samochodów, które przed końcem 2025 roku zostały lub zostaną wprowadzone do wartości niematerialnych i prawnych podatnika. Wprowadzenie do ewidencji środków trwałych i  wartości niematerialnych i prawnych dotyczy jednakże tylko tych samochodów, które:

  • są własnością (współwłasnością) podatnika - zostały przez niego np. zakupione za gotówkę lub z użyciem kredytu lub
  • są przez niego używane na podstawie umowy leasingu finansowego.

Nie wprowadza się natomiast do podatkowej ewidencji środków trwałych tych samochodów, które używane są na podstawie umowy leasingu operacyjnego, będącej w praktyce najbardziej popularnym tytułem do używania samochodów w działalności gospodarczej. W związku z powyższym przez dłuższy okres istniała wątpliwość, czy utrzymanie aktualnego limitu faktycznie nie będzie dotyczyć umów leasingu operacyjnego, które zostały zawarte przez końcem 2025 roku? Nieuwzględnienie w przepisach przejściowych leasingu operacyjnego zdaje się nieuzasadnione, jednak w odpowiedzi MF z 17.09.2025 r. na interpelację poselską nr 12100 potwierdzono, że (…) do samochodów osobowych używanych w prowadzonej działalności na podstawie takich umów (leasingu operacyjnego), od 1 stycznia 2026 r., będą miały zastosowanie nowe limity, w tym niższy limit w wysokości 100 000 zł, nawet jeżeli takie umowy zostały zawarte przed tym dniem.

Odpowiedź MF na interpelację poselską świadczy o sposobie podejścia do problemu przyjętym przez Ministerstwo Finansów. Nadal można mieć jednak nadzieję, że sądy administracyjne będą rozstrzygały tę wątpliwość odmiennie. Chcąc jednak rozliczać podatki w sposób zgodny z podejściem resortu oraz unikać ewentualnych sporów z organami administracji skarbowej – należy przygotować się na zaliczanie do kosztów podatkowych od 2026 roku mniejszej części rat leasingowych tych samochodów spalinowych, których określona w umowie wartość przekracza 100.000 zł.