Informacje Ministerstwa Finansów przekazane na zapytania dziennikarzy

Ministerstwo Finansów na stronie Systemu Informacji Celno-Skarbowej EUREKA opublikowało w ostatnim czasie kilka odpowiedzi na pytania zadane przez dziennikarzy.

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług (VAT) opłaty dystrybucyjnej dotyczącej dostawy gazu - zastosowanie stawki zerowej

Data wydania: 18 maja 2018 r.

Odpowiedź Ministerstwa Finansów z 18 maja 2022 r. na zapytanie dziennikarza

Odnosząc się do pytania dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) opłaty dystrybucyjnej dotyczącej dostawy gazu informujemy, że w odniesieniu do tych czynności ma zastosowanie podejście interpretacyjne dotyczące świadczeń złożonych.

Oznacza to możliwość oceny każdego indywidualnego przypadku pod kątem wskazówek wynikających z bogatego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) i sądów krajowych i w przypadku uznania dostawy za świadczenie kompleksowe (gdy dostawie gazu ziemnego, energii elektrycznej lub cieplnej towarzyszą dodatkowe, związane z tymi dostawami usługi), opodatkowania wszystkich elementów wchodzących w jego skład w sposób taki, jak świadczenie główne.

Zgodnie z orzecznictwem TSUE, co do zasady, każda czynność objęta VAT powinna stanowić odrębną i niezależną usługę bądź dostawę towarów. Zarazem jednak świadczenie, które składa się ze świadczeń jednostkowych, które z ekonomicznego punktu widzenia stanowią całość nie powinno być sztucznie dzielone.

Świadczenie pomocnicze co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, m.in. stawki podatku od towarów i usług.

Ze świadczeniem kompleksowym mamy zasadniczo do czynienia jeżeli dwa lub więcej świadczeń są dokonane przez tego samego podatnika – po spełnieniu zasad wynikających z orzecznictwa TSUE. Co do zasady bowiem nie może jednej czynności złożonej wykonywać kilka podmiotów.

Biorąc pod uwagę powyższe jeśli dostawa gazu (świadczenie główne) jest oferowana przez dostawcę wraz z usługą dystrybucji (świadczenie pomocnicze), to niższa stawka VAT dotyczy zarówno dostawy gazu jak i usługi dystrybucji.

Jeśli natomiast usługi dystrybucji oferuje inny podmiot niż dostawca gazu, wówczas możliwość stosowania stawki obniżonej na same usługi dystrybucji jest wyłączona.

Powyższe odnosi się również do dostaw energii elektrycznej.

 

Świadczenie pieniężne otrzymane przez przedsiębiorców na podstawie art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy a opodatkowanie VAT

Data wydania: 19 maja 2022 r.

Odpowiedź Ministerstwa Finansów z 17 maja 2022 r.  na zapytanie dziennikarza

Świadczenie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583, z późn. zm.) nie stanowi wynagrodzenia za zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców.

Jeżeli zakwaterowanie i wyżywienie obywateli Ukrainy, o których mowa w ww. ustawie, służyć będzie do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, to wówczas świadczenie to należy traktować jako nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu zgodnie z obowiązującą stawką VAT. W takim przypadku podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia.

Jeżeli świadczenie usług jest realizowane na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika, to nie należy traktować go jako nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu. W takim przypadku przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia od nabywanych towarów i usług do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą podatnika.

 

Podatek VAT w przypadku pomocy obywatelom Ukrainy - koszty zakwaterowania i wyżywienia

Data wydania: 20 maja 2022 r.

Odpowiedź Ministerstwa Finansów na pytanie dziennikarza z 20 maja 2022 r.

Szanowni Państwo,

świadczenie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583, z późn. zm.) nie stanowi wynagrodzenia za zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców. Otrzymane świadczenie ma charakter wtórny do czynności realizowanych nieodpłatnie na rzecz obywateli Ukrainy. Nie występuje zatem zależność pomiędzy wykonanymi na rzecz uchodźców czynnościami a wysokością otrzymywanej kwoty świadczenia. Wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę powinno stanowić rzeczywisty ekwiwalent usługi świadczonej na rzecz usługobiorcy. W tym przypadku przyznanie świadczenia nie ma wpływu na to w jakim standardzie nastąpi wykonanie usługi - kwota świadczenia pozostaje co do zasady taka sama.

Dodatkowo wypłacenie świadczenia jest warunkowane wolą podmiotu, który udziela pomocy. Wolę tą deklaruje on poprzez złożenie odpowiedniego wniosku po udzieleniu pomocy uchodźcom. Nie można zatem uznać, że charakter świadczenia ma znamiona odpłatności z tytułu świadczonych usług.

W konsekwencji ocena zagadnienia nie wymaga analizy w odniesieniu do pozostałych pytań - regulacje dotyczące zasad opodatkowania i fakturowania nie znajdą zastosowania.

W pewnych przypadkach ww. świadczenie może podlegać ocenie pod kątem uznania za świadczenia nieodpłatne. Ocena jak przedsiębiorcy zapewniający uchodźcom zakwaterowanie i wyżywienie mają traktować świadczone przez nich usługi uznawane za świadczenia nieodpłatne, jest uzależniona od konkretnego przypadku.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl