Objaśnienia MF - ulga na ekspansję
Na stronach MF zamieszczono projekt objaśnień dotyczących stosowania tzw. ulgi na ekspansję (ulgi prowzrostowej).
Co prawda objaśnienia są aktualnie poddawane konsultacjom społecznym, ale już teraz możemy się z nich dowiedzieć, w jakich okolicznościach podatnicy mogą korzystać z ulgi na ekspansję oraz jakie koszty tak naprawdę można odliczyć dwa razy (raz zaliczając je do kosztów uzyskania przychodów a drugi raz odliczając od podstawy opodatkowania).
W myśl art. 18eb ustawy o CIT oraz art.26gb ustawy o PIT, podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Wyłącznie producenci
Z najważniejszych informacji jakie można przeczytać w objaśniemiach wynika, że z ulgi tej mogą korzystać jedynie producenci produktów. Nie przysługuje ona usługodawcom ani handlowcom. Zgodnie objaśnieniami produktem są rzeczy wytworzone przez podatnika. Produktem wytworzonym przez podatnika w rozumieniu przepisów o uldze na ekspansję będą przedmioty materialne (rzeczy) powstałe na skutek zaangażowania posiadanych przez podatnika środków produkcji, których proces formowania uległ finalizacji, w efekcie czego produkty te zasiliły ofertę, mogą być przeznaczone do sprzedaży. Oznacza to, że ulga nie przysługuje przedsiębiorcom, którzy zajmują się odsprzedażą pod własną marką uprzednio zakupionych artykułów handlowych, czy też podmiotom, które montują gotowe podzespoły. Z ulgi na ekspansję pozbawieni są również podatnicy, którzy w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa wytwarzają określone towary, jednak dokonują tego działając na zlecenie innego podmiotu a produkcja odbywa się według określonego przez zamawiającego wzoru.
Wzrost przychodów/sprzedaż nowych produktów
Art. 18eb ust. 4 CIT oraz art. 26gb ust. 4 ustawy PIT definiują alternatywnie określone przesłanki zastosowania ulgi na ekspansję. Możliwość skorzystania z ulgi na ekspansję powstaje, jeżeli podatnik w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych licząc od roku podatkowego poniesienia kosztów spełni którykolweiek z trzech warunków określonych poniżej:
- zwiększy przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów,
- osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych,
- osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Ministerstwo wyjaśnia, że prawo do ulgi ma podatnik, u którego wzrost przychodów, w stosunku do roku poprzedzającego skorzystanie z ulgi nastąpi w którymkolwiek z dwóch lat podatkowych (czyli w roku poniesienia kosztów lub roku kolejnym).
Przykład:
ABC Sp. z o.o. w 2022 r. wykupiła w środkach masowego przekazu kampanie reklamową w celu umocnienia w świadomości klientów istnienia wytwarzanych przez spółkę produktów. Koszty tej kampanii zostały odliczone od podstawy opodatkowania w związku z uwzględnieniem ulgi na ekspansję w rozliczeniu za 2022 r.
Przychód osiągnięty przez spółkę w 2021 r. wyniósł 100. W 2022 r. podatnik uzyskał przychód ze sprzedaży produktów w wysokości 90. Natomiast przychód uzyskany przez podatnika ze sprzedaży tych samych produktów w 2023 r. wyniósł 150 Czy ABC Sp. z o.o. zachowuje uprawnienie do zastosowania ulgi na ekspansję?
Odp.: Tak. ABC Sp. z o.o. zrealizowała warunek wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów, ponieważ zwiększyła przychód ze sprzedaży produktów (w 2023 r.) w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniosła koszty zwiększenia przychodów (2022 r.), co stanowi realizacje jednej z przesłanek zastosowania ulgi na ekspansję.
Z koeli pod pojęciem „produkty dotychczas nieoferowane” należy rozumieć wprowadzenie do oferty przedsiębiorstwa dobra materialnego, które różniłoby się od dotychczas oferowanego asortymentu w stopniu pozwalającym uznać, że przedsiębiorca rozszerza działalność na nowy segment rynku. Z produktem dotychczas nieoferowanym będziemy mieli więc do czynienia, w przypadku gdy skala zmian bądź usprawnień względem dotychczas oferowanych przez podatnika produktów uzasadnia przekonanie, że mamy do czynienia z nowym produktem w ujęciu rodzajowym. W konsekwencji wszelkie zmiany bądź usprawnienia, w tym opracowanie nowych technologii zaangażowanych w proces produkcji, które nie skutkują powstaniem nowego rodzaju produktu (znacząco różniącego się pod kątem specyfikacji technicznej na tle dotychczasowej oferty przedsiębiorcy) należy zakwalifikować jedynie jako innowacje w obrębie dotychczas wytwarzanego produktu.
Sprzedaż do powiązanych odpada
W objaśnieniach czytamy, że interpretacja przywołanych przepisów prowadzi do wniosku, że dla celów weryfikacji, czy podatnik spełnił warunek wzrostu przychodów należy brać pod uwagę wyłącznie przychody ze sprzedaży (do podmiotów niepowiązanych) będących rzeczami towarów wytworzonych przez podatnika. Dla celów powyższego badania nie należy zatem uwzględniać przychodów podatnika z prowadzonej działalności usługowej. Transakcje z podmiotami powiązanymi z uwagi na możliwość kreowania pozornej ekspansji gospodarczej ograniczonej jedynie do podmiotów, które łączą powiązania o charakterze kapitałowo i osobowym znajdują się poza zakresem zastosowania ulgi prowzrostowej.
Konieczny związek pomiędzy kosztami a sprzedawanymi produktami
Ministerstwo wyjaśnia, że z ulgi nie może korzystać podatnik, jeżeli odliczone koszty kwalifikowane nie przyczyniły się do zwiększył wartości sprzedaży produktów, których dotyczyły to koszty. Musi zatem zachodzić związek pomiędzy ponoszonymi kosztami a zwiększonymi przychodami/ Dla celów badania warunku wzrostu przychodów należy pominąć przychód wynikający dla podatnika ze sprzedaży produktów niemających związku z kosztami wymienionymi w art. 18eb ust. 7 ustawy CIT oraz art. 26gb ust. 7 ustawy PIT (określanymi dalej również kosztami kwalifikowanymi). Weryfikacja spełnienia przesłanki wzrostu przychodów powinna dokonywać się wyłącznie w oparciu o przychód osiągnięty przez podatnika ze sprzedaży wytworzonych w zakresie prowadzonej działalności produktów, których dotyczą koszty kwalifikowane. W świetle powyższego należy stwierdzić, że dla możliwości zastosowania ulgi na ekspansję niewystarczające jest osiągnięcie wzrostu przychodów, o którym mowa w treści art. 18eb ust. 4 ustawy CIT oraz art. 26gb ust. 4 ustawy PIT, ze sprzedaży wszystkich produktów oferowanych dotychczas przez podatnika. Nie zachowuje więc uprawnienia do 14 uwzględnienia dla celów podatkowych odliczonych uprzednio kosztów podatnik, który nie zwiększył wartości sprzedaży produktów, których dotyczyły koszty kwalifikowane
Koszty tylko te co w ustawie wymienione
Art. 18eb ust. 7 ustawy CIT oraz art. 26gb ust. 7 ustawy PIT zawierają katalog kosztów uzyskania przychodu poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (dalej określane również kosztami kwalifikowanymi), które to koszty można odliczyć w ramach ulgi na ekspansję. Przywołane wyliczenie ma charakter zamknięty. Oznacza to, że kosztami uprawniającymi do skorzystania z ulgi na ekspansję są jedynie wydatki wyraźnie wskazane przez ustawodawcę w ramach przywołanych regulacji a ich treść powinna być interpretowana ściśle.
Odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają jedynie koszty:
1) uczestnictwa w targach poniesione na:
a) organizację miejsca wystawowego,
b) zakup biletów lotniczych dla pracowników
c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;
2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Nie podlegają zatem odliczeniu inne ponoszone koszty, np. bilety PKP, czy koszty podróży pracownika własnym samochodem.
Czasami odliczenie z proporcji
Ministerstwo wskazuje, że odliczeniu w ramach ulgi na ekspansję wyłącznie kosztów poniesionych w celu zwiększenia sprzedaży określonych rodzajów towarów. W przypadku uzyskiwania przychodów ze sprzedaży rożnych produktów - podatnik będzie uprawniony jedynie do odliczenia takiej ich części, która dotyczy produktów w rozumieniu art. 18eb ust. 4 ustawy CIT oraz 26gb ust. 4 ustawy PIT. W celu określenia tych wartości należy ustalić w jakiej proporcji ma się ogół poniesionych przez podatnika wydatków do kosztów kwalifikowanych dotyczących produktów, które korzystają z preferencyjnego traktowania w ramach ulgi na ekspansję.
Informacja na stronie Ministerstwa Finansów (link).
Kontakt:
Bożena Nowicka, doradca podatkowy
b.nowicka@doradca.lublin.pl
tel. 609 075 079