Ulga termomodernizacyjna - Nowe zasady korzystania
Minister Finansów objaśnia zasady korzystania z ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu podatkowym. W tym celu wydaje objaśnienia podatkowe z 30 marca 2023r.
W objaśnieniach zmieszczono kilkanaście praktycznych przykładów, pokazujących w jakich sytuacjach podatnicy mogą korzystać z ulgi termomodernizacyjnej oraz jak należy się rozliczyć w przypadku uzyskania częściowego zwrotu poniesionych uprzednio wydatków.
W jednym z przykładów wskazuje się, że w przypadku małżonków pozostających we wspólności majątkowej małżeńskiej, każdy z małżonków ma prawo do odliczenia części poniesionych wydatków (w dowolnej proporcji) niezależnie od tego, na którego z małżonków wystawiona zostanie faktura. Dotychczas organy podatkowe prezentowały w tym zakresie inny, niekorzystne dla podatników stanowisko.
Przykład
Małżonkowie objęci ustrojem wspólności majątkowej są właścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego należącego do ich majątku wspólnego. W budynku zostały dokonane przedsięwzięcia termomodernizacyjne o wartości 60 000 zł. Wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego małżonków, z tym że faktura została wystawiona na imię i nazwisko jednego z nich. W jaki sposób małżonkowie powinni dokonać odliczenia w tytułu ulgi termomodernizacyjnej?
Odliczenia wydatków może dokonać jeden z małżonków (oczywiście w granicach przysługującego mu limitu) albo oboje małżonkowie po 50% wydatków, lub w innej wybranej przez nich proporcji. W tym przypadku wystawienie faktury na imię i nazwisko tylko jednego małżonka nie ma znaczenia dla możliwości skorzystania z ulgi. Wydatek dotyczy bowiem budynku mieszkalnego należącego do ich majątku wspólnego oraz został poniesiony z majątku wspólnego małżonków.
W kolejnym z przykładów pokazuje się, że w przypadku skorzystania z odliczania i późniejszego ( w następnym roku) otrzymania dofinansowania w postaci dotacji, podatnik ma do wyboru dwa sposoby postępowania. Ma obowiązek doliczyć w roku bieżącym do dochodów otrzymany zwrot lub też złożyć korektę zeznani za za rok poprzedni. Takie działanie, tj. zarówno doliczenie otrzymanego dofinansowania do bieżących dochodów jak również złożenie korekty spowoduje, że zwiększa się podatnikowi (odnawia) ,maksymalny limit 53000 do wykorzystania.
Przykład
Podatnik przeprowadził przedsięwzięcie termomodernizacyjne ze swoich środków i dokonał za ten rok ich odliczenia w pełnej wysokości. W kolejnym roku podatnik otrzymał dotację z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w wysokości 10% poniesionych wydatków.
Podatnik, rozliczając podatek dochodowy za rok, w którym otrzymał dotację, ma obowiązek doliczyć do dochodu (lub przychodu) kwoty uprzednio odliczonych wydatków, które zostały zwrócone w formie dotacji, lub złożyć korektę zeznania za rok, w którym zastosował odliczenie.
Takie działanie podatnika tj. doliczenie bądź złożona korekta spowoduje, iż odnawia się możliwy do odliczenia limit ulgi w następnych latach.
Pełną treść objaśnień mogą Państwo pobrać z naszej strony, link poniżej.
Kontakt:
Bożena Nowicka, doradca podatkowy
b.nowicka@doradca.lublin.pl
tel. 609 075 079