Badanie techniczne niezbędne do odliczenia VAT ? niekorzystne podejście fiskusa
Dyrektor KIS, w dniu 26 września br., wydał interpretację indywidualną w zakresie możliwości odliczenia 100% naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z pojazdem samochodowym w przypadku braku zaświadczenia o przeprowadzeniu badania technicznego.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka w dniu 20 maja 2019 r. podpisała umowę leasingu na samochód ciężarowy, który spełniał wymogi zapisane w art. 86a ust.9 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: uptu). Spełnienie zawartych ww. przepisie wymogów pozwala uznać, iż dany pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika ze względu na konstrukcję pojazdu wykluczającą jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wykorzystywanie pojazdu wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika daje mu natomiast możliwość odliczania 100% VAT od kosztów poniesionych w związku z utrzymaniem samochodu służbowego.
Dopiero w dniu 15 lipca 2019 r. Spółka dokonała badania technicznego pojazdu i otrzymała certyfikat VAT-2, wydawany dla pojazdów samochodowych (innych niż samochody osobowe) posiadających kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu (zgodnie z art. 86a ust. 9 pkt 2 uptu). Podczas czynności sprawdzających prowadzonych przez Urząd Skarbowy urzędnik stwierdził, iż dopiero od dnia 15 lipca 2019 r. (czyli daty wykonania badania) Spółka może odliczać 100% VAT od kosztów poniesionych w związku z utrzymaniem samochodu służbowego. W związku z powyższym Spółka zadała pytanie czy miała prawo odliczać 100% VAT od kosztów poniesionych w związku z eksploatacją i posiadaniem samochodu służbowego od dnia nabycia, czyli 20 maja 2019 r.?
W odpowiedzi organ podatkowy powołał się na treść przepisu z art. 86a ust. 10 uptu stanowiącego, iż spełnienie omawianych wymogów umożliwiających odliczenie 100% podatku VAT stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań. W związku z tym stwierdził, że aby móc odliczyć pełną kwotę podatku z tytułu wydatków poniesionych w związku z utrzymaniem pojazdu, warunkiem koniecznym jest, aby pojazdy te posiadały zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów, po przeprowadzeniu dodatkowego badania technicznego, przy czym powyższe winno wynikać również z dowodu rejestracyjnego zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.
Co za tym idzie, organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe i zaznaczył, że do momentu, kiedy Spółka uzyskała odpowiednią adnotację w dowodzie rejestracyjnym, potwierdzającą wykonanie dodatkowego badania technicznego, stwierdzającego spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 uptu (tj. do 15 lipca 2019 r.), nie przysługiwało jej prawo do odliczenia 100%, ale jedynie 50% kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z ww. pojazdem oraz innymi zakupami dotyczącymi jego eksploatacji, o ile nie zachodziły wyłączenia zawarte w art. 88 uptu.
Jest to stanowisko niewątpliwie niekorzystne dla podatnika. Warto zaznaczyć, że przeciwnie w analogicznych stanach faktycznych wypowiadały się dotychczas sądy. M.in. w przytoczonym przez Spółkę wyroku WSA w Poznaniu z 26 stycznia 2016 r. (sygn. I SA/Po 1073/15) Sąd stwierdził, iż nałożenie na podatnika obowiązku wynikającego z art. 86a ust. 10 uptu, tj. wykonania dodatkowego badania technicznego ma na celu umożliwienie podatnikowi wykazanie spełnienia wymagań określonych w ust. 9 art. 86a uptu, a nie jest warunkiem dającym uprawnienie do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z tym pojazdem. Dodatkowo w wyroku NSA z 7 czerwca 2018 r.(sygn. FSK 965/16) uznano, że warunkiem zastosowania pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego jest spełnienie określonych cech konstrukcyjnych pojazdu, które potwierdza badanie techniczne. Jednakże zaznaczono, iż istnienie tych cech konstrukcyjnych jest kryterium obiektywnym, a badanie techniczne to wymóg jedynie formalny, dowodowy, potwierdzający ich istnienie, ale nie samoistnie kreujący prawo do odliczenia. Sąd dodał jednocześnie, że wymogi formalne określone w przepisach (takie, jak badanie techniczne, czy przeprowadzenie dodatkowych badań technicznych) nie mogą naruszać zasady proporcjonalności.