Brak możliwości korekty przy zawyżonej stawce VAT na paragonie
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że podatnik nie ma możliwości skorygowania zawyżonej stawki podatku VAT oraz kwoty należnego podatku VAT w przypadku sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych dla których nie były wystawiane faktury.
W stanie faktycznym interpretacji indywidualnej z 30 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.773.2022.2.WN, wskazano, że firma świadczy m.in. usługi solarium, kosmetyczne, fryzjerskie czy fitness. Wraz z otrzymaniem Wiążącej Informacji Stawkowej okazało się, że Podatniczka stosowała w odniesieniu do usług solarium błędną stawkę podatku VAT – 23% zamiast 8%.
Usługi solarium świadczone są dla osób fizycznych i całość obrotu jest rejestrowana na kasach fiskalnych i dokumentowana paragonami fiskalnymi.
Podatniczka we wniosku o wydanie interpretacji spytała, czy w opisanym przypadku ma możliwość korekty podatku należnego VAT i wystąpienia do Urzędu Skarbowego o zwrot nadpłaty VAT. Zaznaczyła jednocześnie, że nie jest w stanie zidentyfikować klientów, na rzecz których były wystawiane paragony dokumentujące świadczenie tych usług, tym samym nie jest w stanie dokonać zwrotu części ceny, która została pobrana od klientów za usługi solarium.
Dyrektor KIS w wyrażonym w omawianej interpretacji stanowisku wskazał, że Podatniczce w przedstawionym stanie faktycznym nie przysługuje prawo do skorygowania stawki i kwoty podatku VAT z 23% na 8%, a tym samym nie wystąpią przesłanki do powstania nadpłaty podatku VAT i wystąpienia do urzędu skarbowego o jej zwrot.
Swój pogląd argumentował tym, że faktyczny ciężar ekonomiczny podatku VAT ponieśli nabywcy usług solarium, od których został ten podatek pobrany w cenie za usługę, a nie sama Podatniczka. W związku z tym, w przypadku ewentualnego zwrotu podatku doszłoby do bezpodstawnego wzbogacenia się Podatniczki.
Dyrektor KIS wskazał również, że przepis art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej definiujący nadpłaty należy rozumieć w ten sposób, że nie jest nadpłatą kwota podatku, jeżeli ten kto ją uiścił nie poniósł z tego tytułu bezpośredniego uszczerbku majątkowego.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Dyrektora KIS w przypadku sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych dla których nie były wystawiane faktury, podatnik może wystąpić z wnioskiem o zwrot jedynie w sytuacji gdy dokonanie zwrotu nie doprowadzi do bezpodstawnego wzbogacenia podatnika realizującego dostawę towarów/świadczenie usług. W omawianej sytuacji zwrot kwoty podatku VAT bezsprzecznie należy się temu, kto wartość tę utracił, a zatem osobie, która faktycznie poniosła ekonomiczny ciężar podatku.
Skoro więc Podatniczka nie jest w stanie zidentyfikować osób fizycznych, które nabyły przedmiotową usługę i tym samym nie będzie w stanie zwrócić im różnicy w cenie odpowiadającej wysokości zawyżonego podatku VAT – nie przysługuje jej prawo do korekty stawki podatku VAT z 23% na 8% oraz kwoty należnego podatku od towarów i usług. Co za tym idzie, nie powstanie nadpłata podatku VAT, o której zwrot Podatniczka mogłaby wystąpić.
Wyjaśniając swoje stanowisko Dyrektor KIS przywołał dodatkowo uchwałę NSA z dnia 22 czerwca 2011 r. sygn. akt I GPS 1/11, gdzie również podkreślono, że dokonanie zwrotu podatku VAT na rzecz podatnika bez uprzedniego wykazania powstania zubożenia po jego stronie mogłoby prowadzić do bezpodstawnego wzbogacenia tego podatnika. Dopiero gdy podatnik nie przerzucił całego podatku na konsumenta sam ponosząc ciężar ekonomiczny podatku lub doznał innego uszczerbku na swoim majątku w związku ze stosowaniem niewłaściwej stawki VAT może wystąpić z roszczeniem o zwrot nienależnie zapłaconego podatku.