Już od lipca E-deklaracje w podatkach lokalnych
Od lipca 2019 r. będą stosowane nowe (ujednolicone na obszarze kraju) wzory deklaracji i informacji w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. Wzory te będą przystosowane do składania w formie elektronicznej.
W dniu 8 kwietnia br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się projekty Rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie deklaracji na podatek od nieruchomości, deklaracji na podatek rolny oraz deklaracji na podatek leśny.
Dotychczas to rady poszczególnych gmin ustalały na swoim terenie własne wzory informacji i deklaracji, dotyczące podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. Od 2019 roku wzory ustala w drodze rozporządzenia minister właściwy ds. finansów publicznych. Zmiany w tym zakresie wprowadziła ustawa z 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz.U. 2018 r., poz. 2244).
Wspomnianą ustawą przyznano ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych kompetencje do określenia, w stosownym rozporządzeniu, sposobu przesyłania informacji i deklaracji na podatek rolny, leśny i od nieruchomości za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz do określenia rodzajów podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone te deklaracje i informacje.
Nowością jest możliwość składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości również za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wprawdzie dotychczasowa ustawa o podatkach i opłatach lokalnych pozwalała już na takie rozwiązanie, ale w praktyce niewiele gmin zdecydowało się na jego wprowadzenie.
Projekty rozporządzeń przewidują, że e-deklaracje będzie można składać albo za pomocą systemu ePUAP, albo używając własnych systemów informatycznych gmin (jeśli jednostki samorządowe wdrożą taki system i udostępnią go mieszkańcom).
Nowe formularze (składane w wersji papierowej i elektronicznej) będą miały zastosowanie do informacji i deklaracji dotyczących podatków i opłat, z tytułu których obowiązek podatkowy powstał po 1 lipca 2019 r. Co do zasady zatem nie zajdzie konieczność, niejako, „wymiany” wszystkich złożonych już przez podatników formularzy. Wybór formy (papierowa, elektroniczna) złożenia tych dokumentów należeć będzie do podatników.