Kiedy pracownik uzyskuje przychód w Systemie Kafeteryjnym?

11:57, 13.09.2019 Bożena Nowicka - doradca podatkowy

Fiskus uznaje, że w przypadku funkcjonującego u pracodawcy Systemu Kafeteryjnego, pracownik uzyskuje przychód dopiero w momencie skorzystania ze świadczenia oferowanego w tym systemie, a nie w momencie przyznania pracownikowi limitu punktów do wykorzystania.

Takie wnioski płyną z interpretacji z dnia 30 sierpnia 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0115-KDIT2-2.4011.204.2019.2.HD.

System kafeteryjny - to popularny w ostatnim czasie, dodatkowy system premiowania pracowników, pozwalający pracownikom w ramach określonego limitu przyznanych przez pracodawcę punktów dokonywać wyboru dodatkowego świadczenia, czasami finansowanego środkami zgromadzonymi na koncie ZFŚS. Przykładowe świadczenia, z których pracownik może skorzystać w ramach tego systemu to: wejściówki na siłownię, basen, fitness, karty przedpłacone bilety na imprezy sportowe czy kulturalne.

Pracodawca, który zwrócił się z pytaniem do fiskusa o to, w którym momencie pracownik uzyskuje przychód do opodatkowania podatkiem PIT w przypadku uczestniczenia w Systemie Kafeteryjnym wskazał, że na podstawie umowy zawartej do dostawcą takiego systemu zamierza wdrożyć u siebie program, w ramach którego pracownikom spółki przekazywane będą nie świadczenia rzeczowe, lecz punkty uprawniające do nabycia określonych rzeczy i usług pracownicy będą otrzymywali od spółki na indywidualne konto funkcjonujące w serwisie internetowym określoną ilość punktów o wartości 1 zł każdy. Pracownicy uzyskają dostęp do konta, w którym znajdzie się informacja o otrzymanych od pracodawcy punktach, całkowitej wartości punktowej oraz ofercie towarów i usług, które można za te punkty nabyć. W oparciu o umowę cywilnoprawną, dostawca Programu Kafeteryjnego będzie akceptował punkty przypisane pracownikom i umożliwiał ich wymianę na określone towary i usługi  Pracodawca będzie przelewał do dostawy systemu kafeteryjnego środki pieniężne, które będą „zamieniane” na punkty dla pracowników.  

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie polegające na przypisaniu pracownikowi określonej ilości punktów o wartości 1 zł każdy, które jest równoznaczne z umożliwieniem pracownikowi składania zamówień na towary i usługi w Programie Kafeteryjnym i opłacania ich punktami – należało uznać za nieodpłatne świadczenie podlegające doliczeniu do przychodów pracownika w chwili przekazania punktów na konto pracownika w serwisie internetowym. Pracodawca wskazywał, że moment przyznania punktów pracownikowi jest już momentem uzyskania przychodu ze stosunku pracy ponieważ świadczenie takie stanowi  korzyść otrzymaną do własnej dyspozycji, korzyść tę pracownik  będzie mógł przeznaczyć na zaspokojenie własnych potrzeb.

Organ podatkowy ma jednak odmienne zdanie w zakresie momentu powstania przychodu u pracownika.  Wskazał, że w świetle art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych  przychodami są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W powołanym przepisie ustawodawca wyraźnie wyróżnia dwa sposoby zaistnienia przychodu, tj. otrzymanie świadczenia oraz pozostawienie go do dyspozycji podatnika. Zaznaczył jednak, że podstawową różnicą pomiędzy przychodami w postaci pieniędzy a świadczeniami w naturze i innymi nieodpłatnymi świadczeniami w jest odmienny moment powstania przychodu. W przypadku bowiem pierwszej kategorii świadczeń przychód powstaje w momencie ich otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, natomiast w przypadku drugiej kategorii przychód powstaje wyłącznie w chwili otrzymania. Nie ma natomiast znaczenia moment postawienia świadczenia do dyspozycji podatnika.

Wobec powyższego organ podatkowy wskazał, że działanie pracodawcy polega w istocie na postawieniu do dyspozycji pracownika lub współpracownika punktów, za które to punkty pracownicy dopiero mogą nabyć określone świadczenia. Z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że nieodpłatne świadczenia, ażeby mogły być uznane za przychód - w przeciwieństwie do pieniędzy i wartości pieniężnych - muszą być otrzymane. Zatem przychód u pracownika powstaje w momencie dokonania wymiany punktów na wybrane przez nich świadczenie dostępne w ramach Programu Kafeteryjnego.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl