Kolejne zmiany w formularzu TP-R

15:06, 06.03.2020 Łukasz Błażewicz - doradca podatkowy

Jednym z obowiązków, które wynikają ze znowelizowanych przepisów o cenach transferowych jest obowiązek sporządzenia informacji o cenach transferowych.

Przypomnijmy, że obowiązek ten dotyczy:
-  podmiotów, które są zobowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, oraz
-  podmiotów które korzystają ze zwolnień w zakresie sporządzania dokumentacji lokalnej na podstawie art. 11n pkt 1 CIT (odpowiednio art. 23z pkt 1 PIT).

Zgodnie z przepisami (art. 11t ustawy o CIT i odpowiednio art. 23zf ustawy o PIT) informacja ta ma być składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w oparciu o schemę XML. Termin na złożenie tej informacji mija do końca 9 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego (za który jest składana informacja). Pierwsza informacja ma być składana za rok 2019.

W celu jednak uproszczenia sposobu składania tej informacji Ministerstwo Finansów zaplanowało możliwość składania tej informacji w formie interaktywnego formularza. Projekt tego formularza został poddany konsultacjom.

Uzyskane opinie mają pozwolić na wyeliminowanie istotnych błędów w konstrukcji formularza.

Na ostatnim Forum Cen Transferowych, które odbyło się 3 marca 2020 r. przedstawiciele Ministerstwa Finansów poinformowali, że trwają intensywne prace nad poprawą błędów. Poprawiony formularz interaktywny, który może być wykorzystany przez podatników do złożenia ww. informacji za rok 2019 ma być opublikowany jak najszybciej.

W celu ułatwienia jego wypełnienia mają zostać wydane wyjaśnienia (najprawdopodobniej w formie pytań i odpowiedzi).

Część zmian zaproponowanych przez uczestników konsultacji w konstrukcji formularza będzie wymagało zmiany rozporządzeń Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie informacji o cenach transferowych (odpowiednio w odniesieniu do CIT i PIT). Obecnie na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji zostały opublikowane projekty rozporządzeń zmieniających odpowiednio w kontekście informacji w podatku CIT i PIT.

Najważniejsze zmiany w konstrukcji formularza mają dotyczyć w szczególności:
-  usunięcia wymogu podawania kodu PKD dla podmiotu składającego informację (przy zachowaniu takiego wymogu dla podmiotu, którego dotyczy informacja);
-  dodania pola umożliwiającego wskazanie przedmiotu transakcji kontrolowanej;
-  dodania informacji o dokonanych kompensatach;
-  dodania informacji o przeprowadzonej restrukturyzacji.

Nowelizacja rozporządzenia oczywiście wpłynie również na zmiany w schemie XML, oraz w interaktywnym formularzu. Planowane jest że nowelizacja rozporządzenia wejdzie w życie od 1 stycznia 2021 r. i będzie dotyczyła informacji o cenach transferowych składanych za 2020 r.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl