Kwestionowane koszty podatkowe w przypadku treści emitowanych w Internecie
Organy podatkowe rygorystycznie podchodzą do odliczania kosztów przez podatników, którzy tworzą filmy zamieszczane w Internecie, a następnie zarabiają z tytułu publikacji reklam emitowanych na danej stronie.
Omawiana interpretacja dotyczyła osoby fizycznej, która tworzy filmy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a które są zamieszczane na portalach internetowych. W związku z tym, że filmy te są popularne, wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu wynajmu miejsca na cele reklamowe (emisji reklam na serwisie).
W celu realizacji swoich materiałów Wnioskodawca ponosi koszty podróży, noclegu, biletów wstępu do ocenianych obiektów (wnioskodawca przedstawia atrakcje znajdujące się w parkach wodnych na całym świecie). W ocenie wnioskodawcy koszty te są ściśle związane z prowadzoną działalnością, są bowiem niezbędne do nagrania materiałów. Dlatego mogą stanowić koszty podatkowe.
Jednak organ podatkowy zajął przeciwne stanowisko. W ocenie organu wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu udostępnienia miejsca na cele reklamowe w Internecie, a nie z tytułu wyświetlania filmów na kanale. Dlatego wydatki te nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Należy więc wskazać, że podatnicy prowadzący taką działalność, w związku z którą uzyskują dochody z reklam muszą liczyć się z ryzykiem kwestionowania ponoszonych przez nich kosztów. Powyższe nie musi dotyczyć wyłącznie podatników publikujących materiały filmowe, ale również chociażby blogi na których opisuje się swoje podróże.
Prezentowane stanowisko jest rygorystyczne i nie uwzględnia specyfiki działalności związanej z publikowaniem materiałów w Internecie i zarabianiu z reklam. Jest bowiem oczywiste, że w takiej sytuacji zarabia się dzięki temu że są tworzone ciekawe materiały, które są oglądane przez stosunkowo dużą grupę osób. Dzięki temu przyciąga się podmioty, które są zainteresowane reklamą na tej stronie (czy to jako reklama emitowana przed lub w trakcie filmu, czy to wyświetlana na stronie). Dla tworzenia ciekawych materiałów niezbędne jest ponoszenie kolejnych kosztów (np. związanych z pokazywaniem nowych miejsc). Tak więc organ pomija oczywisty związek przyczynowy między tworzeniem materiałów i ich oglądalnością, a uzyskiwaniem przychodów z emitowanych reklam.
Interpretacja indywidualna z 26-10-2020 (0112-KDIL2-2.4011.607.2020.1.MM)