Limit płatności gotówkowych dla przedsiębiorców ? uwaga na umowy bezterminowe

12:41, 18.07.2022 Anna Mełgieś - doradca podatkowy

Przy umowach na czas nieokreślony konieczne jest analizowanie również całkowitej wartości transakcji.

Płatności pomiędzy przedsiębiorstwami muszą następować za pośrednictwem rachunku płatniczego w każdym przypadku, gdy jednorazowa wartość transakcji przekracza (puki co) 15 000 zł. Niedopełnienie tego obowiązku na gruncie podatków dochodowych rodzi dotkliwe konsekwencje dla płacącego przedsiębiorcy, powodując wyłączenie wydatku z kosztów uzyskania przychodów.

Nieprzestrzeganie limitu dla płatności gotówkowych jest zatem „bolesne”, zaś kwestia jego ustalenia w niektórych przypadkach może okazać się problematyczna, gdyż pojęcie „jednorazowej wartości transakcji” odnosi się do wartości umowy, a nie do pojedynczej faktury.

Nad ustaleniem „jednorazowej wartości transakcji” przy umowie zawartej na czas nieokreślony pochylił się Szef Krajowej Administracji Skarbowej, zmieniając z urzędu pozytywną dla wnioskodawcy interpretację indywidualną Dyrektora KIS.

Sprawa dotyczyła płatności dokonywanych z tytułu umów B&B zawartych przedstawicielami handlowymi, zatrudnianymi za miesięcznym wynagrodzeniem prowizyjnym, którego wysokości nie daje się przewidzieć.

Organ interpretujący pierwotnie (w 2017 r.) zgodził się z wnioskodawcą, co do możliwości zapłat gotówkowych w przypadkach, w których wynagrodzenie za dany miesiąc nie przekroczy 15 000 zł, bez wyłączenia wydatku z podatkowego rachunku kosztów. Niestety Szef KAS zajął przeciwne stanowisko. Uznał bowiem, że w sytuacji zawarcia umowy na czas nieokreślony (niezależnie od przyjętego okresu wypowiedzenia), gdy strony nie mogą określić wartości transakcji z chwilą dokonywania pierwszych płatności, nie obowiązuje ich limit z art. 22 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Natomiast z chwilą, gdy suma płatności (od początku obowiązywania umowy) przekroczy limit ustawowy – płatności muszą być dokonywane bezgotówkowo”. W konsekwencji uregulowanie gotówką należności kontrahenta wynikającej ze stałej umowy o nieznanej wartości, w okolicznościach, w których suma płatności przekroczyła limit, spowoduje, że wydatek uregulowany w tej formie musi zostać wyłączony z kosztów uzyskania przychodów.

Jak czytamy w uzasadnieniu „przymiot jednorazowości nie odnosi się do liczby płatności, lecz odzwierciedla wymóg powiązania poszczególnych świadczeń w ramach jednego stosunku umownego”.

Pamiętając, że w konkretnym przypadku ocena wymaga indywidualnej analizy, w praktyce warto pamiętać o konieczności sumowania płatności dla potrzeb ustalenia limitu z danym kontrahentem. Oczywiście najbezpieczniejszym rozwiązaniem byłoby dokonywanie wyłącznie płatności bezgotówkowych, a przy fakturach z VAT dodatkowo jedynie na rachunek z białej listy i stosując split payment.

Co jednak, gdy zapłata nastąpi z naruszeniem obowiązujących przepisów (gotówkowo, na rachunek spoza Białej Listy albo z pominięciem metody podzielonej płatności). W tym zakresie organy podatkowe potwierdzają, że zwrot płatności stanowiący niejako jej anulowanie i ponowna zapłata z zachowaniem wymaganej formy, może uratować przedsiębiorcę przed wyłączeniem wydatku z podatkowego rachunku kosztów.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl