Nagroda za polecenie kandydata do pracy - skutki w PIT i ZUS

09:09, 22.08.2022 Bożena Nowicka - doradca podatkowy

Wprowadzenie odpłatnego Programu Polecającego kandydata do pracy może stanowić bardzo dobrą formę pozyskanie personelu. Dodatkowo jeżeli program poparty zostanie nagrodą przyznaną dla osoby polecającej – nagroda taka nie jest obciążona składkami ZUS, płatnik nie potrąca od niej również zaliczki na PIT.

W programie polecającym mogą brać udział zarówno zatrudnieni w danej jednostce pracownicy, jak również współpracownicy, czy osoby postronne. Jednakże nawet wówczas, kiedy nagroda za polecenie zostanie wypłacana osobie, która pozostaje w zatrudnieniu (jest pracownikiem), nie stanowi ona przychodu zaliczanego do przychodów ze stosunku pracy.

Nagroda za polecenie jest przychodem zaliczanym do źródła – pozostałe przychody, zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W powyższym zakresie, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał pozytywną interpretacją z dnia 28 lipca 2022 r., znak: 0112-KDIL2-1.4011.454.2022.1.MKA. Czytamy w niej, że Wnioskodawca postanowił zorganizować program poleceń pracowniczych. Celem Programu jest uzyskanie możliwości zatrudnienia osób z odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi i doświadczeniu. Udział w Programie jako osoba polecająca będzie mogła wziąć osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat. Uczestnictwo w Programie nie jest uzależnione od zatrudnienia w Spółce, bowiem osobą polecającą będzie mogła zostać zarówno osoba będąca jak i niebędąca pracownikiem. W razie dokonania polecenia i spełnienia dodatkowych warunków, tym w szczególności, jeżeli Spółka zatrudni poleconą osobę i polecony pracownik będzie pracował w Spółce przez przynajmniej 3 miesiące - osoba polecająca będzie uprawniona do otrzymania świadczenia pieniężnego określonego w regulaminie Programu jako "nagroda".

Organ podatkowy  potwierdził, że między innymi ze względu na fakt, iż otrzymana nagroda za polecenie (przychód) nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez te osoby pracy w rozumieniu Kodeksu pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie i przysporzenie jakie otrzymują osoby polecające w ramach Programu nie stanowi elementu warunków ich pracy i płacy, to wypłacone świadczenie stanowi przychód ze źródła przychodu - inne źródła, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy.

Ponadto w treści art. 20 ust. 1 ustawy o PIT stanowiącego na przykładowy katalogu świadczeń zaliczanych do pozostałych źródeł przychodów, ustawodawca wymienia wprost nagrody. Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Podsumowując podmiot wypłacający nagrodę za polecenie nie ma obowiązku naliczania i potrącania od niej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Nie powstanie w tym zakresie również tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

Podmiot wypłacający ma jednak obowiązek informacyjny, tzn. musi sporządzić informację o wysokości przychodów podlegających opodatkowaniu zaliczanych do pozostałych źródeł przychodów na formularzu PIT-11. Opodatkowanie otrzymanej nagrody następuje w rozliczaniu rocznym samodzielnie przez podatnika, który taką nagrodę otrzymał.

W kontekście wydanej interpretacji nasuwa się pytanie, czy wypłacona nagroda za polecenie kandydata do pracy, może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Mając na uwadze, że są to działania podejmowane w celu pozyskania pracowników do pracy oraz, że stosowanie programu polecającego jest pewną formą ogłoszenia, związek poniesionego kosztu z osiąganymi przychodami raczej nie powoduje wątpliwości. To zaś daje podstawę do uwzględnienia nagród za polecenia pracownika w kosztach podatkowych podmiotu wypłacającego. 

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl