Nieodpłatne korzystanie ze znaku towarowego skutkuje powstaniem przychodu
Korzystanie z renomowanego znaku towarowego należącego do innego podmiotu z grupy kapitałowej skutkuje powstaniem przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń.
Przychód podatkowy powstanie nawet w sytuacji, w której narzucenie stosowania loga jest wyłącznie wynikiem identyfikacji przynależności spółki do grupy oraz uznaniem spełniania przez nią wysokich standardów prowadzenia działalności gospodarczej. Tak wynika z najnowszej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 lutego 2018 roku (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.440.2017.2.PH).
Problem dotyczył Spółki wchodzącej w skład międzynarodowej grupy kapitałowej. Konsekwencją przynależności do grupy, był wymóg dostosowania przez Wnioskodawcę standardów prowadzenia działalności do tych jakie obowiązują w grupie, a także obowiązek posługiwania się znakiem towarowym grupy. Jednocześnie stosowanie loga nie rodziło u Spółki konieczności uiszczenia jakichkolwiek opłat. Z tak przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem czy stosowanie znaku towarowego wiąże się z powstaniem przychodu podatkowego.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca otrzyma świadczenie w postaci prawa do korzystania z renomowanego znaku towarowego, którego wartością jest korzyść wynikająca z zaniechania pobrania wynagrodzenia za prawo z korzystania z tego znaku towarowego. Uzasadniając swoje stanowisko organ podatkowy zwrócił szczególną uwagę na funkcję znaku towarowego, którą jest identyfikacja przynależności spółki do znanej i renomowanej grupy kapitałowej. W konsekwencji więc sama „renoma” znaku towarowego musi stanowić przysporzenie podatnika.