Obniżanie stawek amortyzacyjnych w SSE nie jest unikaniem opodatkowania
W dniu 19 lutego 2019 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w dotyczącą możliwości obniżania stawek amortyzacyjnych wybranych środków trwałych u podatnika działającego na terenie SSE (sygn. 167198/K).
Rozpatrywana w ramach opinii sytuacja dotyczyła spółki prowadzącej działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w związku z czym korzystała ona z pomocy publicznej polegającej na objęciu zwolnieniem podatkowym, wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ze względu na taki stan faktyczny, korzystnym dla spółki było przesunięcie w czasie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów amortyzacji do momentu wykorzystania przysługującego spółce limitu pomocy publicznej (lub też upływu terminu na jej wykorzystanie), co skutkowałoby m.in. zmniejszeniem dochodu podlegającemu opodatkowaniu dopiero po wykorzystaniu limitu – bowiem zmniejszanie go wcześniej byłoby bez znaczenia z perspektywy spółki w kontekście przysługującego jej zwolnienia. Skutkiem takiego zabiegu byłoby zatem uzyskanie przez Spółkę korzyści podatkowej w rozumieniu art. 119e pkt 1 Ordynacji podatkowej, co potwierdza w opinii Szef KAS.
Jednakże jednocześnie uznano, iż wspomniana korzyść podatkowa osiągnięta w opisanych okolicznościach nie stoi w sprzeczności z przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej – w tym wypadku z art. 16i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówiącym o możliwości obniżania przez podatników stawek amortyzacyjnych. Słowo klucz stanowi w tym przypadku wyrażenie „w wybranych okolicznościach”, bowiem w opinii zaznaczono, że osiągnięcie konkretnej korzyści podatkowej może w niektórych sytuacjach pozostawać sprzeczne z celem i przedmiotem przepisu, natomiast w innych może być z nim zgodne.
Stanowisko uzasadniono faktem, że odpisy amortyzacyjne de facto zostaną dokonane, tyle, że w późniejszym terminie, w związku z czym można będzie uznać je za koszty podatkowe w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (jako, że takie postępowanie jest zgodne z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16 tejże ustawy). Podkreślono ponadto, że za takim postępowaniem spółki przemawiają okoliczności natury ekonomicznej i gospodarczej, dzięki którym spółka będzie mogła bardziej efektywnie wykorzystać udzieloną jej pomoc publiczną. Jest to argument przemawiający za nieuznaniem sposobu postępowania za działanie sztuczne, które to stanowi jedną z przesłanek uznania czynności za unikanie opodatkowania.
Ostatecznie organ uznał, że głównym celem spółki w danych okolicznościach będzie realizacja celów i misji Specjalnej Strefy Ekonomicznej określonych w planie rozwoju SSE, a omawiana czynność nie spełni więc ustawowych kryteriów unikania opodatkowania.
Szczególnie ważnym dla podatników stwierdzeniem w kontekście wydanej przez Szefa KAS opinii zabezpieczającej jest to, że sam fakt uzyskania korzyści podatkowej nie przesądza, że będzie ona sprzeczna z „podmiotem i celem przepisu”, bowiem zależy to od okoliczności, w jakich dane działanie ma miejsce. Warto podkreślić, że opinia ta potwierdza możliwość zastosowania przez podatników bardzo korzystnego rozwiązania, szczególnie dla podmiotów, dla których problematycznym jest wykorzystanie całości przysługującego limitu pomocy publicznej w wyznaczonym terminie.
Należy jednak pamiętać o konieczności rozpatrzenia takiego rozwiązania w kontekście obowiązujących od tego roku odrębnych przepisów o raportowaniu schematów podatkowych.