Od lipca wpis do rejestru przedsiębiorców KRS tylko elektronicznie
Na 1 lipca 2021 r. ustalono wejście w życie nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, która dotyczy elektronizacji postępowań przed sądami prowadzącymi Krajowy Rejestr Sądowy.
Przypominamy, że ustawa z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 398 z późn. zm.), na mocy której ma nastąpić pełna elektronizacja postępowania przed sądami rejestrowymi, w zakresie podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców, została ogłoszona w Dzienniku Ustaw już w lutym 2018 r. Wejście w życie znacznej części przepisów Ustawy zmieniającej odroczono początkowo do dnia 1 marca 2020 r., a następnie do 1 marca 2021 r. Obecnie, art. 5 pkt 4 lit. a Ustawy odraczającej, przesunął ten termin do dnia 1 lipca 2021 r.
Dla podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców KRS wprowadzony zostanie obowiązek składania wniosków wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. W przypadku innych podmiotów dopuszczalne będą nadal papierowe formularze.
W związku z zaplanowanymi zmianami resort sprawiedliwości przygotował też projekt nowego rozporządzenia ws. określenia wzorów urzędowych formularzy wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego oraz sposobu i miejsca ich udostępniania. Jak czytamy w uzasadnieniu do tego projektu, nowe rozporządzenie będzie określać wzory papierowych formularzy urzędowych KRS dla podmiotów innych niż podlegające wpisowi do rejestru przedsiębiorców KRS. Wszelkie dotychczasowe formularze urzędowe dotyczące podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców KRS zostaną wyeliminowane z obiegu (przedsiębiorcy będą składać wnioski wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego).
Wnioski do rejestru przedsiębiorców będą składane elektronicznie z Portalu Rejestrów Sądowych za pomocą specjalnych interaktywnych formularzy.