Planowane zmiany w Ordynacji Podatkowej
Projekt z dnia 21 marca 2020 r. ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw wprowadza zmiany w przepisach Ordynacji Podatkowej.
Planowane zmiany dotyczą między innymi:
- zniesienia opłaty prolongacyjnej,
- zawieszenia trwających postępowań i kontroli,
- przedłużenia terminów na wydanie interpretacji indywidualnej.
Zniesienie opłaty prolongacyjnej
Zmiany przewidują nienaliczanie opłaty prolongacyjnej, w przypadku wnioskowania o odroczenie lub rozłożenie zobowiązania podatkowego na raty.
Stosownie do planowanej treści art. 67a § 1 pkt 1 lub 2 o.p., od decyzji w zakresie odroczenia lub rozłożenia na raty podatku lub zaległości podatkowej, dotyczących podatków stanowiących dochód budżetu państwa, na podstawie wniosku złożonego w okresie epidemii, nie stosuje się opłaty prolongacyjnej w okresie obowiązywania stanu epidemii albo w okresie 30 dni po jego odwołaniu.
Zawieszenie postępowań i kontroli
Projekt przewiduje zawieszenie (przez organ z urzędu albo na wniosek podatnika) postępowań lub kontroli prowadzonych na podstawie Ordynacji podatkowej oraz kontroli celno-skarbowych. Postanowienie w sprawie zawieszenia postępowań i kontroli będzie ważne od chwili jego wydania.
Nowe uregulowana dają również legitymację prawną Ministrowi Finansów do wydania rozporządzenia w sprawie wstrzymania tego rodzaju postępowań i kontroli, przy czym wówczas Minister Finansów winien określić: zakres terytorialny takiego wstrzymania, grupy zobowiązanych, w stosunku do których postępowanie jest wstrzymywane, oraz okres, na który następuje wstrzymanie. Planuje się także podobne uprawnienie przyznać Radzie Ministrów w odniesieniu do administracyjnych postępowań egzekucyjnych należności pieniężnych.
Naczelnik urzędu celno-skarbowego zyska uprawnienie do odstąpienia od obecności kontrolującego przy przeprowadzeniu czynności podlegającej kontroli celno-skarbowej, w przypadku dokonywania przez podmiot podlegający kontroli celno-skarbowej czynności w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych, w szczególności ich wytwarzania, uszlachetniania, przerabiania, skażania, rozlewu, przyjmowania, magazynowania, wydawania, przewozu i niszczenia, oraz w zakresie stosowania i oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy (w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii).
Przedłużenie terminów uzyskania interpretacji indywidualnej
Projekt ustawy przewiduje przedłużenie o dodatkowe trzy miesiące, terminu na wydanie interpretacji indywidualnych złożonych i nierozpatrzonych do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, oraz złożonych od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy do dnia odwołania stanu epidemii. Minister Finansów będzie zaś mógł w drodze rozporządzenia przedłużać termin do wydania interpretacji indywidualnej o dalsze okresy, nie więcej jednak niż o 3 miesiące, uwzględniając skutki wywołane COVID-19.