Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu

08:18, 08.02.2018 Agata Kowalik - radca prawny, doradca podatkowy

W dniu 5 lutego br. skierowano do pierwszego czytania w Sejmie rządowy projekt nowej ustawyo przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Projekt dostosowuje nasze krajowe przepisy do rozwiązań przyjętych w Unii Europejskiej, w szczególności implementuje postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniającej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE, która weszła w życie w dniu 25 czerwca 2015 r.

W związku z dużą ilością proponowanych zmian, zdecydowano się na opracowanie projektu nowej ustawy, a nie nowelizację obecnej ustawy z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

W projekcie ustawy wskazano m.in. nowe kategorie instytucji zobowiązanych do stosowania ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, obowiązki instytucji zobowiązanych, w tym dotyczące stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, czy zasady dotyczące gromadzenia przez GIIF informacji potrzebnych do wypełniania przez niego zadań ustawowych, ich ochrony oraz udostępniania tych informacji innym podmiotom.

Jedną z największych nowości proponowanych przepisów jest utworzenie Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, nad którym pieczę sprawować ma minister właściwy ds. finansów. W rejestrze tym gromadzone będą informacje umożliwiające identyfikację beneficjentów rzeczywistych, a więc osób fizycznych, które faktycznie czerpią korzyści z działalności danego podmiotu, który posiadają lub kontrolują. Rejestr ten będzie jawny.

Ponadto w nowej ustawie określono przepisy dotyczące wstrzymywania transakcji i blokowania rachunków, oraz przepisy dotyczące kontroli instytucji zobowiązanych, a także sankcji administracyjnych nakładanych na instytucje zobowiązane nieprzestrzegające obowiązków nałożonych na nie tą ustawą.

Zaproponowano, aby nowa ustawa weszła w życie po trzech miesiącach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych artykułów, które powinny obowiązywać po 18 miesiącach od ogłoszenia.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl