Przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapewnienia płatności bezgotówkowych
W ramach „Polskiego Ładu planowane są zmiany obligujące przedsiębiorców do zapewnienia możliwości płatności przy użyciu instrumentu płatniczego.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt ustawy, zmieniającej m.in. ustawę prawo przedsiębiorców.
1. Obowiązek zapewnienia płatności za pomocą instrumentu płatniczego.
Zgodnie z projektowanymi przepisami przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapewnienia możliwości dokonania zapłaty w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana przy użyciu instrumentu płatniczego, w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 794 i 1639 oraz z 2021 r. poz. 355).
Zgodnie z tą ustawą instrument płatniczy ma szerokie znaczenie, obejmując zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez użytkownika i dostawcę zbiór procedur, wykorzystywane przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego; Tak więc pojęcie instrumentu płatniczego dotyczy nie tylko kart płatniczych, ale także np. tzw. elektronicznych portmonetek.
Powyższy obowiązek ma nie obejmować przedsiębiorców, niemających obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej, zgodnie z ustawą o VAT.
Jednocześnie z zakresu tego obowiązku będą mogli zostać zwolnieni niektórzy przedsiębiorcy na podstawie rozporządzenia.
Jednocześnie, przedsiębiorcy którzy nie wypełnią powyższego obowiązku będą podlegali określonym restrykcjom na gruncie ustawy o VAT, a mianowicie:
- nie będą mogli stosować rozliczeń kwartalnych,
- nie będą mieli prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25-dniowym.
2. Zmiana limitu do dokonywania rozliczeń za pośrednictwem rachunku płatniczego.
Przedsiębiorcy mają być zobowiązani do dokonywania rozliczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile drugą stroną transakcji jest inny przedsiębiorca, a jednorazowa wartość transakcji przekracza 8.000 zł (obecnie jest to 15.000 zł).
Jeżeli podatnik, który ponosi wydatek nie będzie przestrzegał powyższej regulacji w dalszym ciągu będzie musiał dokonać odpowiedniego wyłączenia wydatku z kosztów podatkowych.
Przedmiotowe zmiany mają obowiązywać począwszy od 1 stycznia 2022 r.
Oczywiście przedmiotowy projekt jest dopiero na etapie konsultacji międzyresortowych i konsultacji, co oznacza że mogą być w nim wprowadzone zmiany.
Z projektem mogą się Państwo zapoznać na stronie Rządowego Centrum Legislacji (link).