Przepisy o ukrytej dywidendzie wejdą w życie rok później
Po posiedzeniu sejmu z 1 października 2021 r. przyjęte zostały zmiany w ramach Polskiego Ładu.
Wśród projektowanych zmian znajdowały się przepisy dotyczące zakazu odliczania od przychodu płatności za usługi wspólników, tzw. „ukrytej dywidendy”.
Regulacje dotyczące ukrytej dywidendy mają na celu ograniczenie generowania sztucznych kosztów pomniejszających przychody podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z przyjętą treścią art. 16 ust. 1 pkt 15b nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów poniesionych przez podatnika będącego spółką w związku ze świadczeniem wykonanym przez podmiot powiązany (w rozumieniu przepisów o cenach transferowych) z tą spółką lub ze wspólnikiem tej spółki, jeżeli poniesienie tego kosztu stanowi ukrytą dywidendę z zastrzeżeniem ust. 1d i 1e.
Wprowadzony ust. 1d wskazuje, że koszty stanowią ukrytą dywidendę, jeżeli:
1) wysokość tych kosztów lub termin ich poniesienia w jakikolwiek sposób są uzależnione od osiągnięcia zysku przez podatnika lub wysokości tego zysku lub
2) racjonalnie działający podatnik nie poniósłby takich kosztów lub mógłby ponieść niższe koszty w przypadku wykonania porównywalnego świadczenia przez podmiot niepowiązany (w rozumieniu przepisów o cenach transferowych), przy czym przy określaniu wysokości tych kosztów przepisy dotyczące ustalania (art. 11c ustawy o CIT) i weryfikacji (art. 11d ustawy o CIT) cen transferowych stosuje się odpowiednio, lub
3) koszty te obejmują wynagrodzenie za prawo do korzystania z aktywów, które stanowiły własność lub współwłasność wspólnika (akcjonariusza) lub podmiotu powiązanego ze wspólnikiem (akcjonariuszem) przed utworzeniem podatnika.
Natomiast ust. 1e stanowi, że przepisów ust. 1d pkt 2 i 3 nie stosuje się w przypadku, gdy suma poniesionych w roku podatkowym przez podatnika kosztów stanowiących ukrytą dywidendę na podstawie tych przepisów, jest niższa niż kwota zysku brutto w rozumieniu przepisów o rachunkowości, uzyskanego w roku obrotowym, w którym koszty te zostały uwzględnione w wyniku finansowym podatnika.
Projektowane zmiany spotkały się z dużą krytyką i wieloma merytorycznymi uwagami dotyczącymi ich konstrukcji. Swoje wątpliwości zgłaszali także eksperci na XIII Forum Cen Transferowych. Dyrektor departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów zapowiedział podczas Forum, że zostanie złożona poprawka do prac sejmowych, by odroczyć wejście w życie tych przepisów na początek 2023 roku. W międzyczasie przepisy o ukrytej dywidendzie mają być dopracowywane. Wejście w życie tych przepisów zgodnie z zapowiedziami zostało przesunięte na początek 2023 roku.