Przychód z tytułu zakwaterowania i wyżywienia obywateli Ukrainy na podstawie umowy z jednostką samorządu terytorialnego
Podatnik, który zawarł umowę z jednostką samorządu terytorialnego i w zamian za wynagrodzenie zgodził się zapewnić obywatelom Ukrainy zakwaterowanie i wyżywienie powinien rozpoznać z tego tytułu przychód podatkowy.
Dyrektor KIS w interpretacjach indywidualnych:
1. z dnia 1 września 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.442.2022.3.KS oraz
2. z dnia 26 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.553.2022.1.BJ
- stwierdził, że osiągnięty przychód nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w przepisach art. 52zi ustawy o PIT i art. 38z ustawy o CIT.
Podstawa prawna rozstrzygnięć
Konsternację wśród podatników wywołują przepisy art. 74 i 76 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583 z późn. zm.). Zgodnie z przepisem art. 52zi ustawy o PIT i art. 38z ustawy o CIT (przepisy o tożsamym brzmieniu): zwalnia się od podatku dochodowego świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Z kolei art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy wskazuje, że: każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Do organizacji przez jednostki samorządu terytorialnego pomocy dla obywateli Ukrainy, odnosi się także art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy stanowiąc, że wojewoda jest podmiotem, który może zapewnić obywatelom Ukrainy pomoc polegającą na zakwaterowaniu i zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego itp. oraz koordynuje działania organów władzy publicznej oraz organizacji pozarządowych i przedsiębiorców, w zakresie udzielania pomocy obywatelom Ukrainy. Z przepisu wynika także, że także jednostki samorządu terytorialnego mogą zawierać umowy w celu realizacji zadań pomocowych z pominięciem niektórych procedur, w szczególności regulacji ustawy Prawo zamówień publicznych.
Stanowisko Dyrektora KIS
W obu analizowanych interpretacjach indywidualnych, podatnicy – osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – byli stronami umów zawartych z jednostką samorządu terytorialnego. Umowy zawarte były w ramach prowadzonych przez podatników działalności gospodarczych (usługi hotelarskie) polegały na świadczeniu usług zorganizowanego zakwaterowania dla cudzoziemców uciekających przed konfliktem zbrojnym na Ukrainie wraz z zagwarantowaniem dla nich wyżywienia.
Umowy były odpłatne, a wynagrodzenie w obu przypadkach było ustalone jako iloczyn stawki brutto za osobę/dzień. Zarówno przedsiębiorca, jak spółka w okresach miesięcznych wystawiały fakturę, która stanowiła podstawę rozliczeń z jednostką samorządu terytorialnego. Organ orzekł, że podatnicy w obu przypadkach występują więc w roli usługodawcy, wykonujących określone świadczenia związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla uchodźców z Ukrainy i w zamian za to otrzymują ustalone zgodnie z umową wynagrodzenie.
Tym samym, skoro uzyskują przychody z tytułu świadczenia, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, usług związanych z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, za które wystawiają faktury, a usługi te są realizowane na podstawie umowy zawartej z organem samorządu terytorialnego, to przychody te nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Świadczenia, które otrzymują w wyniku realizacji umowy z jednostką samorządu terytorialnego, o którym mowa we wniosku nie stanowią świadczeń, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Świadczenie to, jest świadczeniem pieniężnym przyznanym na wniosek podmiotu, w szczególności osoby fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium RP w związku z działaniami wojennymi w tamtym kraju oraz obywatelom Ukrainy posiadającym Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium RP. Odmienną sytuacją jest, gdy podatnik realizuje przedmiot umowy, której stroną jest jednostka samorządu terytorialnego, nawet jeżeli jej przedmiotem jest zakwaterowanie i wyżywienie obywateli Ukrainy.
W konsekwencji, otrzymane przez podatników środki pieniężne, stanowią przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu.