Przychód ze sprzedaży bonu dopiero w momencie jego realizacji
W przypadku, gdy sprzedawca bonu jest zarazem podmiotem sprzedającym usługę, przychód u podatnika powstaje dopiero z momencie jego realizacji.
Przepisy ustaw o podatkach dochodowych nie odnoszą się do zasad ustalania przychodu u podmiotów, którzy oferują bony (vouchery), które mogą nabyć klienci i następnie w określonym terminie dokonać nabycia towarów lub usługi.
W związku z tym, że nabywca (posiadacz) bonu może w określonym terminie od nabycia zrealizować bon pojawia się problem, czy przychód należy rozpoznać w związku ze sprzedażą bonu, czy też w związku z dokonaniem dostawy towarów lub realizacją usługi.
Jednocześnie ponieważ bon ma określony termin ważności może się okazać, że nie zostanie on w całości zrealizowany.
Powyższa kwestia była przedmiotem interpretacji indywidualnej z 2021-11-03 (0111-KDIB1-3.4010.410.2021.4.JKT). Wnioskodawca dokonywał sprzedaży kart podarunkowych, a także voucherów. Karty podarunkowe uprawniają do nabycia przez klienta vouchera, a także towarów lub usług oferowanych przez wnioskodawcę, a zatem ich zakres jest szerszy niż vouchera. Voucher natomiast upoważnia klienta do wymiany na skonkretyzowany towar lub usługę, przy czym może być ona wymieniona na inny towar lub usługę (te towary lub usługi mogą być opodatkowane różnymi stawkami VAT).
W przedmiotowej interpretacji Dyrektor KIS uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
W ocenie organu voucher należy uznać za substytut pieniądza, który umożliwia dokonanie zapłaty za świadczenie zrealizowane w przyszłości. W związku z powyższym wydania vouchera nie można utożsamiać z wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Dlatego też przychód podatkowy nie powstanie w momencie sprzedaży bonu, a w momencie jego wykorzystania przez klienta (czyli nabycia towaru lub usługi).
Natomiast w sytuacji w której upłynął termin płatności bonu, a klient go nie zrealizował, to wówczas przychód należy rozpoznać w momencie, w którym upłynął termin ważności.
Należy podkreślić, że przedmiotowa interpretacja dotyczy podmiotów, które samodzielnie realizują usługę, dla której dokonują sprzedaży bonów.
Inaczej należałoby podejść więc do sytuacji podmiotów, które dokonują wyłącznie sprzedaży bonów, a realizacja usług jest wykonywana przez inne podmioty. W takiej sytuacji istotne jest również przeanalizowanie mechanizmu rozliczeń pomiędzy stronami (czyli klientem, sprzedawcą bonu oraz wykonawcą usługi).