Sam fakt posiadania decyzji PSI/SSE wyklucza estoński CIT
Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 2 maja 2022 r., (0111-KDIB1-3.4010.83.2022.2.JKU) uznał, że posiadanie przez podatnika decyzji o wsparciu nowej inwestycji automatyczne wyklucza estoński CIT.
Zdaniem Organu podatkowego wydanie dla podatnika decyzji oznacza, że podatnik osiąga aktualnie dochody zwolnione z podatku dochodowego. Bez znaczenia pozostaje fakt, że podatnik nie ubiegał się faktycznie jeszcze o wsparcie.
We wniosku podatnik opisał, że posiada decyzję o wsparciu na realizację nowej inwestycji wydana w trybie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Nowa inwestycja miała polegać na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego przedsiębiorstwa, w tym budowę nowej hali i wyposażenie jej w pełni zautomatyzowane centra produkcyjne, rozbudowę działu eksportu oraz budowę zaplecza logistycznego. Jednak wnioskodawca, pomimo poniesienia wydatków na realizację nowej inwestycji (kosztów kwalifikowanych) nie skorzystał ze wsparcia przysługującego na mocy uzyskanej decyzji W ocenie podatnika nie zastosował on zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych do dochodów z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Dodatkowo Wnioskodawca, wskazał, że w związku z nieskorzystaniem z pomocy publicznej w ramach tej decyzji, rozważa w trybie art. 17 ust. 5 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, złożenie wniosku do ministra właściwego do spraw gospodarki o wygaśnięcie ww. decyzji
Podatnik wskazał, że w takim stanie faktycznym zamierza również, jeszcze w okresie obowiązywania decyzji o wsparciu, złożyć zawiadomienie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o pdop. (estoński CIT). Zapytał czy w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miało w stosunku do niego zastosowanie wyłączenie podmiotowe z ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, że wyłączeniu z prawa do korzystania z ryczałtu, podlega również podatnik nieosiągający dochodów z wyżej wymienionej działalności w SSE lub PSI prowadzonej w oparciu odpowiednio o zezwolenie lub decyzję, ale ponoszący na niej stratę. Wyłączeniu podlega również podatnik, który posiadając wymienione wyżej zezwolenie lub decyzję na działalność gospodarczą nie zaczął jeszcze osiągać z niej przychodów. Podatnicy tacy podlegają bowiem pod reżim stosowania art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT.
Oznacza to, że podatnicy osiągający dochody zwolnione na podstawie decyzji o wsparciu lub zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE - bez względu na to czy w całości czy w części - są wyłączeni z możliwości opodatkowania ryczałtem. Dopiero po uchyleniu lub wygaśnięciu decyzji podatnik spełniający inne warunki określone w przepisach o ryczałcie może wybrać tą formę opodatkowania.