Sieci gazowe opodatkowane w całości
W dniu 10 października br. Naczelny Sad Administracyjny wydał uchwałę dotyczącą podatku od nieruchomości od gazowych stacji redukcyjno-pomiarowych (sygn. III FPS 2/22).
Przedmiotowa uchwała zapadła w sprawie spółki gazowej, która wystąpiła o nadpłatę w podatku od nieruchomości za 2011 r. W związku z tym powstał spór o opodatkowanie stacji i punktów redukcyjnych, redukcyjno-pomiarowych i pomiarowych. Spółka uznała, że opodatkowała je niesłusznie, bo nie stanowią one budowli.
Inaczej uważał jednak organ podatkowy, którego zdaniem sporne obiekty to budowle i podlegają opodatkowaniu. Połączenie ich z siecią przesyłu i funkcja, jaką w niej pełnią, sprawiają bowiem, że stanowią one jeden obiekt budowlany w postaci sieci gazowej.
Gdy sprawa dotarła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, pojawiły się poważne wątpliwości, co liczy się w świetle art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w związku z art. 3 pkt 1 lit. b i pkt 3 prawa budowlanego dla objęcia podatkiem od nieruchomości stacji i punktów redukcyjnych, redukcyjno-pomiarowych i pomiarowych. Czy decyduje istnienie związku techniczno-użytkowego pomiędzy tymi obiektami a gazociągiem, co przesądza o konieczności ich zakwalifikowania jako budowli w postaci sieci gazowej? Czy też znaczenie dla opodatkowania ma istnienie związku techniczno-użytkowego pomiędzy nimi a częściami budowlanymi, na których lub w których są posadowione? Co z kolei przesądza o wyłączeniu ich z opodatkowania.
Siedmioosobowy skład NSA odpowiedział, że w stanie prawnym przed 28 czerwca 2015 r. decydujące było istnienie związku techniczno-użytkowego pomiędzy spornymi obiektami a gazociągiem, co przesądzało o opodatkowaniu ich jako budowli lub ich części.
Powyższa uchwała NSA jest ważna, ale ma charakter historyczny. Wynika to z faktu, że sąd odnosi się w niej do definicji obiektu budowlanego sprzed nowelizacji, która weszła w życie 28 czerwca 2015 roku.
Natomiast od 28 czerwca 2015 r.:
1) wyłączone spod definicji obiektu budowlanego zostały urządzenia techniczne,
2) wyłączone spod definicji obiektu budowlanego zostały instalacje, które nie są instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem,
3) ustawodawca zrezygnował z przesłanki całości techniczno-użytkowej budowli tworzonej z instalacjami i urządzeniami na rzecz przesłanki zapewnienia przez instalacje możliwości użytkowania budowli zgodnie z jej przeznaczeniem.
Problem identyfikacji stacji i punktów redukcyjnych, redukcyjno-pomiarowych i pomiarowych jako budowli w stanie prawnym od 28 czerwca 2015 r. nie został jednak przez NSA rozstrzygnięty, bo wykraczałoby to poza pytanie prawne zadane temu sądowi.