Sposoby potwierdzenia korekty sprzedaży in minus a zmniejszenie podstawy opodatkowania w VAT

10:13, 12.08.2020 Anna Mełgieś - doradca podatkowy

Rozliczenie faktury korygującej sprzedaż in minus z zasady wymaga pozyskania potwierdzenia jej odbioru.

Forma potwierdzenia nie jest tutaj specjalnie istotna, najważniejsza jest treść. Powinna z niej bowiem wynikać wyraźna informacja kierowana przez kontrahenta do wystawcy korekty, że dokument ten odebrał (np. korespondencja e-mail). Potwierdzoną korektę należy rozliczyć w okresie, w którym otrzymał ja kontrahent, jeżeli potwierdzenie zostanie pozyskane przed upływem terminu do złożenia deklaracji za ten okres. Moment rozliczenia korekt potwierdzonych w późniejszym terminie wyznacza otrzymanie potwierdzenia.

Sytuacje, w których takie wyraźne potwierdzenie nie jest wymagane obejmują m.in. sytuacje, w odniesieniu do których wystawca posiada dowody potwierdzające łącznie dwie okoliczności, a mianowicie:
- próbę dostarczenia korekty oraz
- wiedzę kontrahenta, że transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w korekcie.

Przykładowo dowód wysyłki korekty oraz dane z wyciągu bankowego, wskazujące, że kontrahent pomniejszył płatność o kwotę z korekty bądź dokument potwierdzający zwrot kwoty objętej korektą. Zastępcze dowody dostarczenia korekty, o których mowa wyżej, uprawniają do zmniejszenia sprzedaży najwcześniej w okresie, w którym zostaną skompletowane. Najwcześniej – czyli możliwe jest ich późniejsze rozliczenie, a decyduje sam podatnik.

Ustawa o VAT nie zawiera katalogu dowodów potwierdzających „wyraźnie” czy „zastępczo” dostarczenie korekty. Ten niejako tworzy się w praktyce i warto w tym zakresie odnieść się do stanowisk organów podatkowych.

Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 27 lipca 2020 r., znak: 0114-KDIP1-3.4012.326.2020.1.MT, Dyrektor KIS, w odniesieniu do korekt faktur przesyłanych pocztą e-mail, potwierdził, że:
-  elektroniczne potwierdzenie doręczenia korekty na wskazaną w umowie skrzynkę mailową kontrahenta stanowi potwierdzenie doręczenia korekty, natomiast
-  elektroniczne potwierdzenie doręczenia wiadomości mailowej zawierającej prośbę o potwierdzenie odbioru konkretnej faktury korygującej wraz z potwierdzeniem dokonania zwrotu na rachunek bankowy odbiorcy kwoty wynikającej z faktury korekty lub wyciągu z rachunku bankowego, z którego wynika, że kontrahent potrącił tę kwotę dokonując płatności, stanowi udokumentowanie „zastępcze”.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl