

Szykują się zmiany w podatkach samorządowych
W najbliższym czasie podatników czeka kolejna seria zmian w ustawach podatkowych. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przygotowało bowiem projekt założeń do ustawy o poprawie funkcjonowania i organizacji wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego, w którym znalazły się m.in. propozycje nowelizacji ustaw podatkowych, w tym dotyczących podatku od spadków i darowizn, podatków i opłat lokalnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z przyjętymi założeniami w ustawie z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych wprowadzonych zostanie szereg zmian mających na celu m. in. eliminację obchodzenia prawa. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć:
- opodatkowanie częściowego zniesienia współwłasności,
- zniesienie zwolnienia z tytułu nabycia własności nieruchomości lub ich części stanowiących, tworzących lub powiększających gospodarstwo rolne,
- opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy zamiany, jeżeli jedna z zamienianych rzeczy jest położona na terytorium RP lub jedno z praw majątkowych jest wykonywane na terytorium RP,
- opodatkowanie PCC czynności cywilnoprawnych, których przedmiotem jest nieruchomość, w części nieopodatkowanej podatkiem od towarów i usług,
- opodatkowanie PCC umowy pożyczki odnawialnej (rewolwingowej) z chwilą wypłaty każdej transzy środków pieniężnych pożyczkobiorcy,
- opodatkowanie ustanowienia hipoteki według jednolitej stawki – bez względu na rodzaj zabezpieczanej wierzytelności – na poziomie 0,1%;
W ustawie z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn proponuje się m. in. zniesienie zwolnienia z tytułu nabycia własności nieruchomości lub ich części stanowiących, tworzących lub powiększających gospodarstwo rolne oraz doprecyzowanie art. 4a ust. 1 pkt 1 tej ustawy (w którym mowa o zwolnieniu od podatku członków najbliższej rodziny) przez wskazanie w sposób jednoznaczny, że nie dotyczy on nabycia w drodze zasiedzenia.
Spore zmiany planowane są również w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Najważniejsze z nich to:
- zmodyfikowanie zasady opłacania podatku w ratach poprzez wprowadzenie jednorazowej płatności podatku w terminie do dnia 15 marca roku podatkowego przy kwocie zobowiązania podatkowego nieprzekraczającego 100 zł.,
- doprecyzowanie pojęcia „względy techniczne” (proponuje się ograniczyć stosowanie tego pojęcia do względów technicznych stwierdzonych decyzją właściwego organu nadzoru budowlanego oraz wyłączenie z jego zakresu nieruchomości gruntowych, gdyż w przypadku gruntów nie można stwierdzić braku możliwości ich użytkowania ze względów technicznych),
- doprecyzowanie definicji „budowla” (proponuje się określenie tej definicji poprzez wymienienie określonych kategorii budowli (obiektów) wskazanych w Klasyfikacji Środków Trwałych),
- wyłączenie zasad odpowiedzialności solidarnej i opodatkowanie według udziałów w przypadku współwłaścicieli garaży wielostanowiskowych, stanowiących odrębne nieruchomości, zlokalizowanych w budynkach mieszkalnych, będzie to także wymagało zdefiniowania pojęcia „garaż wielostanowiskowy”,
- uregulowanie kwestii stosowania stawki przewidzianej dla budynków lub ich części pozostałych do opodatkowania wyodrębnionych lokali niemieszkalnych niezajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym (np. garaży wielostanowiskowych). Zakłada się też ujednolicenie stawek dla wszystkich garaży, poprzez objęcie ich wszystkich jedną stawką, za wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą.
- doprecyzowanie zakresu stosowania zwolnienia dla stowarzyszeń do przedmiotów opodatkowania zajętych wyłącznie na potrzeby prowadzenia przez nie statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży;
Z uzasadnienia projektu wynika, iż celem proponowanych zmian jest usprawnienie i poprawa funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Nowelizacja ma – w założeniu – doprowadzić do zwiększenia samodzielności i elastyczności działań jednostek samorządu terytorialnego. Jednak owe działania mające doprowadzić do rzekomej poprawy funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego to niestety głównie zwiększanie obciążeń podatkowych poprzez poszerzenie katalogu czynności opodatkowanych daninami, ograniczenie zwolnień czy podwyższenie podatku.