Udział w zagranicznych targach z podatkiem u źródła
Nabyte usługi od zagranicznego organizatora targów handlowych należy zakwalifikować jako usługi reklamowe bądź też świadczenia o podobnym charakterze, które co do zasady podlegają w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 20%. Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 września 2017 roku (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.143.2017.1.BG).
Przedmiotowa interpretacja została wydana dla Spółki, która chciała wejść na zagraniczne rynki sprzedaży. W celu promocji swoich usług oraz produktów brała udział w targach branżowych mających miejsce poza granicami kraju, co wiązało się z koniecznością nabywania usług od ich organizatorów. Usługi te dotyczyły m.in. udostępnienia przestrzeni wystawienniczej pod zabudowę stoiska w hali targowej, umieszczenia informacji o Spółce w katalogu targowym, utworzenia wirtualnego profilu firmy w witrynie internetowej targów, zabudowy modułowej stoiska, wydruku i instalacji dedykowanej grafiki (m.in. logo Spółki), a także zapewnienia monitora telewizyjnego umieszczonego w hali targowej, przeznaczonego do wyświetlania filmu promującego rozwiązania i produkty Spółki.
Spółka twierdziła, że usługi należy zakwalifikować jako usługi reklamowe bądź też świadczenia o podobnym charakterze. Uzasadniając swoje stanowisko, wskazała przede wszystkim na istotę organizacji targów handlowych, jako wydarzenia ukierunkowanego na marketing produktów i usług poprzez bezpośrednią prezentację ich działania, zastosowania i funkcjonalności, cech jakościowych użytkowych i zalet technicznych wobec osób zainteresowanych i działających w danej branży podmiotów. Podkreśliła również reklamowy charakter nabytych usług. Jej zdaniem, przedmiotowe usługi przyczyniają się do rozpoczęcia współpracy z nowymi klientami, a także zacieśnienia współpracy z aktualnymi kontrahentami i dostawcami, co wpływa z kolei na wzrostu sprzedaży, a więc i przychodów.
Organ podatkowy uznał stanowisko Spółki za prawidłowe, odstępując od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
W przedmiotowej sprawie niewątpliwie doszło do zakupu usług o charakterze reklamowym. Należy jednakże zwrócić uwagę na to, że odmienna sytuacja wystąpi jeżeli zostaną nabyte usługi związane wyłącznie z umożliwieniem udziału w targach. Reklamowego charakteru nie będzie można się również dopatrzeć, gdy została nabyta usługa polegająca np. na podawaniu przez hostessy kawy czy sprzątaniu stoiska (a hostessy nie zachęcają do nabywania produktów lub nie rozpowszechniają informacji o spółce). Każda sprawa powinna być więc rozpatrywana indywidualnie.