Uproszczone porozumienia cenowe coraz bliżej
Zgodnie z informacjami Rządowego Centrum Legislacji, od 22 marca br. na etapie opiniowania znajduje się projekt ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawierania uprzednich porozumień cenowych.
Jako przyczynę wprowadzenia nowej ustawy podano m.in. potrzebę uporządkowania uregulowanych w dziale IIA Ordynacji podatkowej przepisów proceduralnych, dotyczących uprzednich porozumień cenowych, które zdaniem Ministerstwa Finansów jako narzędzie eliminacji ryzyka podwójnego opodatkowania, powinno być zawarte w jednej ustawie łącznie z regulacjami o rozwiązywaniu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania. Istotną dla podatników kwestią jest ponadto wskazanie, iż w omawianym projekcie ustawy znaleźć się mają uregulowania dotyczące uproszczonej procedury zawierania uprzednich porozumień cenowych, której wprowadzenie zostało potwierdzone już pod koniec listopada ubiegłego roku, w odpowiedzi Ministra Finansów na interpelację nr 27048. Wydłużony czas prac nad uproszczoną procedurą argumentowano wówczas koniecznością przeprowadzenia dodatkowych analiz.
Tzw. uprzednie porozumienie cenowe (ang. advanced pricing arrangements – APA) wynika z art. 20a Ordynacji podatkowej, natomiast jego zawarcie, zgodnie z art. 15e ust. 15 ustawy o CIT, powoduje iż do kosztów usług, opłat i należności podatnika, których dotyczy porozumienie, zastosowania nie ma ograniczenie zaliczania do KUP, zawarte w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT. Dotychczas instytucja uprzedniego porozumienia cenowego nie cieszyła się dużym zainteresowaniem, bowiem procedura trwała z reguły od 6 do aż 18 miesięcy, a także wiązała się z koniecznością poniesienia względnie wysokich kosztów i dużych nakładów administracyjnych ze strony podatnika.
Jako alternatywę dla takiego rozwiązania, Ministerstwo Finansów postanowiło wprowadzić uproszczoną procedurę porozumienia cenowego. Uproszczenie to ma polegać głównie na zmniejszeniu wymogów dokumentacyjnych i obniżeniu wysokości opłat administracyjnych w stosunku do wybranych rodzajów transakcji cechujących się ograniczonym ryzykiem zmniejszenia dochodu podatkowego. Niestety możliwość skorzystania z instytucji uproszczonego porozumienia cenowego ma być ograniczona do usług o niskiej wartości dodanej oraz do opłat za korzystanie lub prawo do korzystania ze znaku towarowego lub wiedzy (informacji) związanej ze zdobytym doświadczeniem, nadającej się do wykorzystania w działalności przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how).
Dodatkowo, uproszczone porozumienie cenowe nie będzie mogło być wydane w przypadku, gdy:
- przedmiotem wniosku jest transakcja kontrolowana zakończona przed dniem złożenia wniosku,
- udział dochodów wnioskodawcy w przychodach w co najmniej dwóch latach podatkowych w okresie trzech ostatnich zakończonych lat podatkowych jest niższy niż 1%.
W projekcie ustawy przewidziano jednak możliwość zmiany wniosków o wydanie uproszczonego porozumienia cenowego na wnioski o wydanie uprzedniego porozumienia cenowego w sytuacji, gdy zachodzą okoliczności uniemożliwiające wydanie uproszczonego porozumienia cenowego i odwrotnie – możliwość zmiany wniosków w przypadku, gdy zachodzą okoliczności umożliwiające wydanie uproszczonego porozumienia cenowego.
Równocześnie, w przeciwieństwie do uprzednich porozumień cenowych, na możliwość złożenia wniosku o zawarcie uproszczonego porozumienia cenowego nie będą miały wpływu toczące się postępowania podatkowe, kontrole podatkowe, kontrole celno-skarbowe i postępowania przed sądem administracyjnym.
Istotną zaletę nowego rozwiązania ma ponadto stanowić fakt, że postępowanie w zakresie wydania uproszczonego porozumienia cenowego ma być przeprowadzane bez zbędnej zwłoki i zakończone nie dłużej niż w ciągu 3 miesięcy od jego wszczęcia.
Biorąc pod uwagę informacje zawarte na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rady Ministrów, planowanym terminem przyjęcia projektu przez Radę Ministrów jest II kwartał 2019 r.