Wydatki na społeczną odpowiedzialność biznesu mogą stanowić koszt podatkowy

14:01, 10.05.2018 Ewelina Nawrocka

Poniesione przez podatnika wydatki dotyczące działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu mogą zostać zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodu.

Taki wniosek płynie z interpretacji z dnia 29 marca 2018 r. (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.47.2018.1.BJ).

Sprawa dotyczyła spółki, która prowadzi w regionach swojej działalności akcję prospołeczną w sferze społecznej odpowiedzialności biznesu (tzw. CSR) polegającą m.in. na pobudzaniu aktywności sportowej mieszkańców poprzez zapewnienie możliwości bezpłatnego korzystania z lodowiska w wybrane dni ferii zimowych oraz z innych form aktywności kulturalno-rekreacyjno-sportowej (jak np. seanse kinowe, spektakle teatralne itp.). Spółka wskazała, że powyższe działania są motywowane strategią spółki i mają przyczynić się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa. Wśród celów realizowanej polityki CSR spółka wymieniła m.in. zwiększenie rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych spółki, zwiększenie świadomości roli społecznej spółki wśród mieszkańców regionu oraz aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i regionów, z którymi spółka jest związana. W związku z podejmowanymi działaniami, spółka powzięła wątpliwość, czy wydatki z nimi związane można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. Sama zainteresowana uważała, że tak, na potwierdzenie czego przytoczyła szereg interpretacji wydanych w analogicznych sprawach, potwierdzających jej stanowisko.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem spółki. W uzasadnieniu podkreślił różnice między pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu, a wydatkami na reprezentację. Zgodnie z przytoczoną przez organ definicją, społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Odpowiedzialność biznesu stanowi efektywną strategię zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Jest to zatem proces, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, w związku z czym, w ocenie organu, należy je traktować jako inwestycję, a nie koszt.

Wydatkami na reprezentację (które zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie stanowią kosztów uzyskania przychodu) są natomiast te koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy (działalności), uwypuklenie jego zasobności, profesjonalizmu, jego reputacji, w celu wykreowania pozytywnych relacji z obecnymi czy też potencjalnymi kontrahentami (klientami). Organ zwrócił uwagę, że podczas oceny, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu.

Organ uznał, że wskazane przez spółkę cele podejmowanych działań opisanych we wniosku niewątpliwie wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu, w związku z czym poniesione w ramach tych działań wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu.

W interpretacjach wydawanych w podobnych sprawach organy, co do zasady, zajmują stanowiska korzystne dla podatników, zezwalając na zaliczenie wydatków z zakresu CSR w ciężar kosztów uzyskania przychodów. W niektórych interpretacjach czy wyrokach możliwość zaliczenia tego typu wydatków w ciężar kosztów podatkowych jest jednak kwestionowana między innymi ze względu na uznanie ich za koszty reprezentacji lub z tego powodu, że podatnicy nie potrafią jednoznacznie wskazać związku przyczynowo-skutkowego poniesionych wydatków z przychodami (por. wyrok WSA w Szczecinie z dnia 24 maja 2016 r. sygn. I Sa/Sz 378/16). Aby wydatki na CSR stanowiły koszty uzyskania przychodu, istotne jest odpowiednie uzasadnienie i prawidłowe udokumentowanie wydatków ponoszonych w zakresie CSR.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl