Wydatki na udział kontrahentów w targach, a koszty uzyskania przychodów
W interpretacji indywidualnej z dnia 26 listopada 2019 r. (sygn. akt. 0111-KDIB2-1.4010.434.2019.1.AP) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odniósł się do kwestii możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z udziałem w targach branżowych.
Wnioskodawca w ramach swojej działalności zajmuje się m.in. wydawaniem książek, czasopism, gazet, a ponadto prowadzi działalność w zakresie rolnictwa, ekologii, ochrony przyrody i ochrony środowiska. Drugim filarem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż ogłoszeń.
Wnioskodawca zaznaczył, że bierze udział w różnego rodzaju targach branżowych, w trakcie których promuje swoją działalność oraz oferowane przez siebie produkty (np. czasopisma), licząc na poszerzenie rynku zbytu, a w konsekwencji na zwiększenie sprzedaży produktów i usług.
Udział w targach wiąże się z ponoszeniem przez Wnioskodawcę różnych wydatków, związanych z:
- przygotowaniem i wyposażeniem stoiska targowego;
- zorganizowaniem noclegów, transportu oraz zapewnieniem wyżywienia (na zwyczajowo przyjętym standardowym poziomie) dla pracowników, niekiedy także dla zaproszonych klientów i gości Spółki;
- obsługą i przebiegiem targów: np. wynagrodzenie pracowników, zakup gadżetów o niskiej jednostkowej wartości z logo firmy dla kontrahentów;
- zakupem artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych - drobny poczęstunek (w tym dla pracowników Spółki);
- organizacją indywidualnych spotkań z partnerami biznesowymi w trakcie targów na terenie obiektu wystawienniczego, jak i poza halą targową.
Ponadto w przypadku dużych imprez branżowych, Wnioskodawca ponosi niekiedy dodatkowo koszty:
- organizacji pokazów artystycznych;
- organizacji gier i zabaw dla zwiedzających targi;
- występów muzycznych;
- profesjonalnej obsługi konferansjerskiej niekiedy prowadzonej przez znanych artystów np. kabaretowych.
Wnioskodawcę interesowała kwestia możliwości zaliczenia powyższych wydatków związanych z udziałem w targach branżowych do kosztów uzyskania przychodów.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej interpretacji jedynie część wymienionych przez Wnioskodawcę wydatków uznał za zwiększające koszty uzyskania przychodów.
Odnosząc się do wydatków związanych z udziałem w targach kontrahentów (partnerów) Wnioskodawcy, wskazał, że jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym, nie mogą one stanowić kosztów podatkowych. Swoje stanowisko argumentował tym, że rozpatrując zasadność ich poniesienia należy wziąć pod uwagę całościowy charakter imprezy. Zdaniem organu, kontrahenci stanowią wyselekcjonowaną, zamkniętą grupę zaproszonych gości, co przesądza o reprezentacyjnym charakterze ponoszonych przez Spółkę wydatków. Tym samym, zaproszenie ww. kontrahentów Wnioskodawcy do udziału w targach branżowych nie ma na celu promowania działalności Wnioskodawcy, lecz służy poprawie wizerunku Wnioskodawcy u tych kontrahentów.
Organ zaznaczył również, że obecność podczas targów znanych artystów kabaretowych (obsługa konferansjerska), występy muzyczne, pokazy artystyczne czy też gry i zabawy dla zwiedzających targi nie mają przełożenia na zainteresowanie kontrahentów działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę. Są to zaś elementy mające wywierać pozytywny wpływ na wizerunek Wnioskodawcy i służyć jego rozpowszechnieniu.
Uznano więc, iż powyższe wydatki, jako koszty reprezentacji, wskazane w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie mogą zostać przez Wnioskodawcę zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Przeciwne zdanie organ wyraził natomiast w stosunku do pozostałych wskazanych we wniosku wydatków, tj. zwłaszcza wydatków na: przygotowanie i wyposażenie stoiska targowego, zorganizowanie noclegów, transportu oraz zapewnienie wyżywienia (na zwyczajowo przyjętym standardowym poziomie) dla pracowników i gości oraz wydatków związane z obsługą i przebiegiem targów, zakup artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych - drobny poczęstunek – zdaniem organu mogą one bowiem zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
W odniesieniu do ww. wydatków swoją decyzję organ argumentował tym, iż np. w sytuacji, gdy zaproszony gość w trakcie targów bierze udział w prelekcji, w seminarium lub wygłasza wykład na tematy związane z ofertą wystawienniczą Spółki, w ten sposób może przyczynić się do zwiększenia liczby osób, które odwiedzą stoisko Spółki. O ile zatem zaproszony gość bierze udział w prelekcji, w seminarium lub wygłasza wykład na tematy związane z ofertą wystawienniczą Spółki, to wydatki z tego tytułu wg organu nie mają charakteru reprezentacji i mogą stanowić koszty podatkowe.