Zmiany w VAT - termin rozliczenia korekty in minus w transakcjach krajowych
Z dniem 1 stycznia br. weszły w życie przepisy upraszczające rozliczenia podatku VAT – tzw. pakiet SLIM VAT.
Nowela wprowadza do ustawy faktyczne uproszczenia, dotyczące przykładowo wydłużenia do 6-ciu miesięcy terminu na wywóz towarów w ramach eksportu dla zachowania stawki VAT 0% w stosunku do zaliczki (dotychczas termin ten wynosił dwa miesiące od końca miesiąca, w którym otrzymano zaliczkę), czy wydłużenie o jeden miesiąc (okres) terminu na odliczenie podatku w bieżących rozliczeniach.
Pojawiło się również uproszczenie w odniesieniu do rozliczeń korekt sprzedaży in minus – wystawionych od 1 stycznia 2021 r. - dotyczących zmniejszenia ceny, zwrotów oraz zawyżenia kwoty VAT na fakturze, polegające na odejściu od obowiązku pozyskania potwierdzenia odbioru korekty. Niestety wyłączeniu obowiązku towarzyszy wprowadzenie nowych wymogów, które w praktyce mogą powodować wątpliwości przy ustaleniu okresu właściwego do rozliczenia korekty in minus zarówno po stronie sprzedawcy, jak i odbiorcy korekty.
Zgodnie z aktualnym brzmieniem przepisów (art. 29a ust. 13 i ust. 14 ustawy o VAT) sprzedawca ujmuje korektę sprzedaży z powyższych tytułów w okresie, w którym ją wystawił pod warunkiem, że posiada dokumentację potwierdzającą warunki obniżenia podstawy opodatkowania zgodnie z korektą, warunki te zostały spełnione, a korekta jest zgodna z uzgodnieniami.
Z kolei odbiorca korekty in minus, dotyczącej zmniejszenia ceny, zwrotów oraz zawyżenia kwoty VAT na fakturze, jest zobowiązany zmniejszyć na jej podstawie odliczenie w okresie, w którym uzgodniono warunki obniżenia podstawy opodatkowania, jeżeli przed jego upływem warunki te zostały spełnione, jeżeli nie, wówczas w okresie, w którym dojdzie do spełnienia warunków obniżenia (art. 86 ust. 19a ustawy o VAT).
Rozliczenia korekt powinny zatem następować wraz z zaistnieniem zdarzeń powodujących definitywne zmniejszenie należności sprzedawcy pierwotnie wykazanej na fakturze, przy czym sprzedawca rozlicza to zmniejszenie najwcześniej w związku z wystawieniem korekty, zaś odbiorca – już w związku ze spełnieniem warunków do zmniejszenia, co może nastąpić i bez korekty.
Analizując obecne brzmienie przepisów można dojść do wniosku, że mamy do czynienia z uproszczeniem „utrudniającym życie”, ale nie zapominajmy, że w praktyce działanie nowych uregulowań będzie zależało od zasad współpracy obowiązujących pomiędzy kontrahentami.
Jeżeli w świetle tych zasad, ustalonych w oparciu o umowy, regulaminy, dokumenty potwierdzające przyjęcie zwrotu towarów bądź złożenie reklamacji, czy korespondencję handlową, będzie wynikało, że warunkiem definitywnego zmniejszenia wynagrodzenia sprzedawcy z tytułu zrealizowanej dostawy towarów lub wykonanej usługi, albo odpowiednio anulowania zaliczkowanego zamówienia, jest wystawienie przez niego korekty, wówczas z zasady okres właściwy do jej rozliczenia dla obu stron transakcji będzie wyznaczony odpowiednio datą wystawienia tej korekty.
Przyjęcie odpowiednich zasad sprawi, że nowe uregulowania mogą uprościć rozliczenia korekt in minus, pozostaje jedynie postulat wobec sprzedawców o ich niezwłoczne wstawianie i przesyłanie do odbiorców. W tym zakresie pomocne mogą być e-faktury, ale to już inna historia.