Zmiany w zasadach składania sprawozdań finansowych do KRS

12:43, 14.03.2018 Agata Kowalik - radca prawny, doradca podatkowy

Od 15 marca 2018 roku sprawozdanie finansowe można przesłać do Krajowego Rejestru Sądowego wyłącznie drogą elektroniczną.

Nie będzie już więc można przekazać sprawozdania finansowego do sądowego rejestru na papierze.

W okresie przejściowym, tj. od 15 marca 2018 r. do 30 września 2018 r., trzeba będzie:
  sporządzić sprawozdanie finansowe tradycyjnie – na papierze,
  podpisać dokumenty zgodnie z zasadami reprezentacji,
  po podpisaniu zeskanować dokumenty, tworząc elektroniczną kopię (skan),
  podpisać tę kopię podpisem kwalifikowanym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP przez co najmniej jedną osobę uprawnioną do reprezentacji podmiotu,
  wysłać elektronicznie do repozytorium dokumentów finansowych.

Spółki będą mogły przesłać skany swoich raportów za pośrednictwem nowego systemu teleinformatycznego, który Ministerstwo Sprawiedliwości udostępni od 15 marca 2018 r.

Od 1 października 2018 roku nastąpi z kolei zmiana sposobu tworzenia sprawozdania finansowego. Od tego dnia wejdzie w życie obowiązek:
  
sporządzania sprawozdań finansowych wyłącznie elektronicznie,
  
podpisywania ich kwalifikowanym podpisem lub zaufanym profilem ePUAP.

W związku z powyższymi zmianami wszystkie osoby reprezentujące spółki powinny pozyskać podpis elektroniczny lub założyć profil zaufany ePUAP.

Dane ze sprawozdań finansowych trafią z sądowego repozytorium do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych. Oznacza to, że spółki i inne podmioty wpisane do KRS nie będą już musiały przesyłać raportów do urzędów skarbowych. Wyręczy je w tym sąd.

Po 1 października 2018 roku roczne sprawozdania osób i podmiotów, które nie figurują w KRS będzie trzeba przesyłać elektronicznie, w formie JPK, do szefa Krajowej Administracji Skarbowej (a nie jak obecnie do urzędów skarbowych).

Od 1 października 2018 r. wprowadzone zostaną też zmiany do ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Audytorzy będą musieli sporządzać sprawozdania z badania w formie elektronicznej oraz podpisywać je kwalifikowanym podpisem. Będzie to jednak dotyczyło tylko usług wykonywanych dla podmiotów wpisanych do KRS.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl