E- doręczenia ? obowiązkowe doręczenia już niebawem

10:49, 12.10.2023 Agata Kowalik - radca prawny, doradca podatkowy

Usługa e-Doręczenia, która już niebawem wejdzie w życie ma umożliwić otrzymywanie i wysyłanie korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności korzystania z papierowej wersji dokumentów. Z założenia ma być to prosta i przejrzysta forma komunikacji z administracją publiczną, równoważna z wysłaniem listu poleconego lub osobistą wizytą.

Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń.

Wprowadzenie doręczeń elektronicznych będzie mogło być stosowane do większości procedur administracyjnych (w tym podatkowych), sądowo-administracyjnych oraz w postępowaniach cywilno-prawnych.

Ponadto jednym z rozważanych zastosowań adresu do doręczeń elektronicznych może być jego wykorzystywanie również do doręczeń pomiędzy podmiotami niepublicznymi, dzięki czemu przedsiębiorcy będą mogli wysyłać do siebie nawzajem korespondencję, która będzie miała skutek listu poleconego lub listu z potwierdzeniem odbioru.

Od 10 grudnia 2023 r. obowiązek stosowania e-doręczeń ciążyć będzie na:

  •  podmiotach zaufania publicznego tj. adwokatach, radcach prawnych, doradcach podatkowych, doradcach restrukturyzacyjnych, rzecznikach patentowych, notariuszach,
  • podmiotach niepublicznych wpisywanych do Krajowego Rejestru Sądowego od 10 grudnia 2023 roku,
  • jednostkach samorządu terytorialnego i ich związkach, związkach metropolitalnych, samorządowych zakładach budżetowych - w zakresie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego
  • organach administracji rządowej, jednostkach budżetowych obsługujących re organy, innych organach władzy publicznej i jednostkach budżetowych je obsługujących,
  • ZUS, KRUS, NFZ.

Od 1 stycznia 2024 r. obowiązkiem będą objęci przedsiębiorcy składający wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) po 31 grudnia 2023 r..

 Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG przed 31 grudnia 2023 roku, jeśli nie zmieniali danych w CEIDG od 30 września 2025 roku do 30 września 2026 roku, objęci zostaną obowiązkiem e-doręczeń od 1 października 2026 r. Jeśli natomiast w podanym okresie dokonają zmian w rejestrze, to zostaną objęci powyższym obowiązkiem w dniu wpisu ich adresu do e-Doręczeń w Bazie Adresów Elektronicznych.

Najpóźniej 10 marca 2024 r., ale co do zasady w dniu wpisu ich adresu do e-Doręczeń w Bazie Adresów Elektronicznych, przedmiotowy obowiązek dotknie podmioty niepubliczne wpisane do KRS przed 10 grudnia 2023 roku.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl