Schematy podatkowe - leasing operacyjny

11:44, 09.01.2025 Łukasz Kalinowski - radca prawny, doradca podatkowy

W dniu 24 grudnia 2024 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną prawa podatkowego w przedmiocie kwalifikacji umów leasingu operacyjnego na gruncie przepisów o schematach podatkowych.

Z wydanego aktu wynika, że co do zasady samo zawarcie umowy leasingu operacyjnego nie powinno skutkować koniecznością raportowania schematu podatkowego, chyba że głównym powodem, dla którego leasingobiorca zdecydował się właśnie na tę umowę jest korzyść podatkowa.

Leasing jako umowa jest dla podmiotów gospodarczych jednym ze sposobów finansowania, która umożliwia korzystanie z określonej rzeczy w zamian za miesięczną ratę i pozwala między innymi na minimalizację angażowania własnego kapitału i szybsze uzyskanie finansowania, co może przełożyć się na poprawę płynności finansowej korzystającego z leasingu.

Składane Szefowi KAS informacje o schematach podatkowych ujawniły istotne wątpliwości w zakresie prawidłowej kwalifikacji leasingu operacyjnego jako schematu podatkowego. W tym miejscu warto przypomnieć, że do powstania schematu podatkowego dochodzi m.in. w sytuacji, w której uzgodnienie spełnia kryterium głównej korzyści oraz posiada ogólną cechę rozpoznawczą. Te dwie przesłanki muszą zostać spełnione łącznie.

Część z podmiotów raportowała, że do powstania schematu podatkowego dochodzi w związku ze spełnieniem ogólnej cechy rozpoznawczej z art. 86a § 1 pkt 6 lit. d Ordynacji podatkowej (dokonywane w ramach uzgodnienia czynności opierają się na znacznie ujednoliconej dokumentacji albo przyjmują znacznie ujednoliconą formę, które nie wymagają istotnych zmian w celu wdrożenia schematu u więcej niż jednego korzystającego) oraz samego już hipotetycznego spełnienia kryterium głównej korzyści. Zgodnie z Ordynacją podatkową, kryterium głównej korzyści uważa się za spełnione, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności oraz faktów należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami innymi niż osiągnięcie korzyści podatkowej mógłby zasadnie wybrać inny sposób postępowania, z którym nie wiązałoby się uzyskanie korzyści podatkowej rozsądnie oczekiwanej lub wynikającej z wykonania uzgodnienia, a korzyść podatkowa jest główną lub jedną z głównych korzyści, którą podmiot spodziewa się osiągnąć w związku z wykonaniem uzgodnienia. Raportujący podkreślali również, że konieczność raportowania takiego schematu wynika już z samych objaśnień podatkowych z 31 stycznia 2019 r. „Informacje o schematach podatkowych (MDR)”.

Mając na uwadze powyższe ustalenia, przedsiębiorcy raportowali schemat podatkowy w tym zakresie nawet w celach ostrożnościowych.

W świetle wydanej interpretacji ogólnej, zdaniem Ministra Finansów, zawarcie umowy leasingu jest często niewłaściwie kwalifikowane jako uzgodnienie podlegające raportowaniu wyłącznie z uwagi na spełnienie przesłanki dot. ogólnej cechy rozpoznawczej (ujednolicona dokumentacja). MF podkreślił, że każdorazowo koniecznym jest badanie spełnienia kryterium głównej korzyści – a więc raportowaniu podlegać będą wyłącznie umowy leasingu operacyjnego, które zostały zawarte przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej.

MF podkreślił, że leasingodawcy nie mają obowiązku ustalania, jakie są motywacje leasingobiorcy. Niemniej jednak, jeżeli z okoliczności sprawy wynikać będzie, że leasingobiorca zdecydował się na zawarcie umowy leasingu operacyjnego właśnie z uwagi na osiągnięcie korzyści podatkowej (np. klient początkowo chciał zawrzeć inną umowę, jednak po poinformowaniu go przez leasingodawcę o korzyściach podatkowych wynikających z leasingu operacyjnego klient zmienił zdanie), to dopiero wtedy koniecznym będzie raportowanie schematu podatkowego do Szefa KAS. 

Odnosząc się natomiast do sytuacji leasingobiorców, MF podkreślił, że jedynym podmiotem, który zawsze będzie posiadał pełną wiedzę co do motywacji i celów zawarcia umowy leasingu operacyjnego jest sam zainteresowany. Obowiązek raportowania schematu przez leasingobiorcę (jako korzystającego) powstanie, jeżeli zostało spełnione kryterium głównej korzyści:

  • czy tego typu finansowanie zostało wybrane z uwagi na cele ekonomiczne, czy głównie cele podatkowe;
  • czy obniżenie zobowiązania podatkowego na skutek rozpoznawania w danym roku podatkowym wyższych kosztów uzyskania przychodów z tytułu opłat leasingowych niż odpisów amortyzacyjnych było główną przesłanką zawarcia tej umowy.

MF wyjaśnił, że obowiązek raportowania schematu podatkowego nie powstanie (z uwagi na niespełnienie kryterium głównej korzyści) w sytuacji, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej leasingobiorca zawsze korzysta z umów leasingu (co może uzasadniać np. szybka i efektywna wymiana floty).

MF podkreślił również, że w ramach obowiązków raportowania należy również brać pod uwagę wyłączenia, o których mowa w art. 86a § 5 i 5a Ordynacji podatkowej. Tym samym nie każdy schemat podatkowy w postaci zawarcia umowy leasingu operacyjnego będzie podlegał zgłoszeniu do Szefa KAS, nawet jeśli spełnia warunki z art. 86a § 1 pkt 10 lit. a w zw. z art. 86a § 1 pkt 6 lit. d w zw. z art. 86a § 2 Ordynacji podatkowej.

Obowiązek zgłoszenia schematu podatkowego powstaje w przypadku schematów podatkowych typu krajowego (tj. schematów podatkowych innych niż schemat podatkowy transgraniczny) jeśli w uzgodnieniu (umowie leasingu operacyjnego) leasingobiorca spełnia kryterium kwalifikowanego korzystającego tzn.:

  • jeżeli jego przychody lub koszty albo wartość aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych, przekroczyły w roku poprzedzającym lub w bieżącym roku obrotowym równowartość 10 000 000 euro lub
  • wartość przedmiotu leasingu przekracza 2 500 000 euro wartości rynkowej lub
  • jeżeli leasingobiorca jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4  ustawy o PIT lub art. 11a ust. 1 pkt 4  ustawy o CIT z podmiotem, który przekracza limit 10 000 000 euro przychodów lub kosztów albo wartości aktywów w poprzednim lub bieżącym roku obrotowym.

Dodatkowo, obowiązek złożenia informacji o schemacie podatkowym w zakresie leasingu operacyjnego na gruncie podatku CIT nie powstanie, jeżeli leasingobiorca opodatkowany jest ryczałtem od dochodów spółek (estoński CIT).

Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 24 grudnia 2024 r. zn. DTS5.8092.4.2024

      Kontakt:
      mec. Łukasz Kalinowski, doradca podatkowy
      l.kalinowski@doradca.lublin.pl
      tel. 81 532 23 75 wew. 340

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

pliki cookies projekt i realizacja ibif.pl