Start ogólnokrajowej scentralizowanej infolinii KAS
Od 1 października 2024 r. pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej dostępni są dla interesariuszy chcących uzyskać telefoniczną informację podatkową pod tym samym numerem telefonu.
Jak wskazuje Ministerstwo Finansów: uruchomienie centralnej infolinii jest kolejnym krokiem w kierunku umożliwienia zdalnej obsługi klientów administracji skarbowej, tak aby podatnicy mogli załatwić większość spraw bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym.
Scentralizowana infolinia Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje pod numerami:
- (+48) 22 330 03 30 – dla połączeń z telefonów komórkowych
- 801 055 055 – dla połączeń z telefonów stacjonarnych.
Za jej pośrednictwem konsultanci dostępni są od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 15:00.
Wdrożone od października zmiany wprowadzają nową procedurę kontaktu z urzędami skarbowymi wygaszając dawne numery telefonów poszczególnych urzędów na rzecz uruchomienia jednej, kompleksowej infolinii podatkowej. Połączenia realizowane na dotychczasowe, wewnętrzne numery właściwych urzędów przekierowywane są obecnie w sposób automatyczny do wspólnego centrum komunikacji.
Od tej chwili, poprzez infolinię, podatnicy mogą uzyskać informacje zarówno od ekspertów Krajowej Informacji Skarbowej jak i konsultantów będących pracownikami urzędów skarbowych, w zakresie:
- ogólnych kwestii podatkowo-celnych,
- indywidualnej sprawy podatkowej (nowość!)
W ramach powyższego, pracownicy urzędów skarbowych mogą bezpiecznie udzielać telefonicznych informacji w indywidualnych sprawach podatników objętych tajemnicą skarbową np. w temacie rozliczenia nadpłat i zwrotów z zeznań czy deklaracji podatkowych. W tym zakresie, ochronę danych umożliwi obowiązkowa procedura uwierzytelniania tożsamości za pomocą specjalnego kodu telePIN, generowanego w aplikacji e-Urząd Skarbowy.
Z powyższych udogodnień będą mogli skorzystać:
- podatnicy, w zakresie własnej sprawy podatkowej,
- pełnomocnicy z pełnomocnictwem ogólnym (PPO-1) oraz
- osoby mające dostęp do konta firmy (lub innej organizacji) w e-Urzędzie Skarbowym.
W pozostałym zakresie, związanym z udzielaniem ogólnej informacji podatkowo-celnej, konsultanci świadczyć będą usługi na dotychczasowych zasadach tj. bez wymaganego uwierzytelniania danych osobowych.
W ramach Multikanałowego Centrum Komunikacji – cyfrowego projektu MF będącego odpowiedzią na rosnące oczekiwania podatników w zakresie mobilności, dostępności, nowoczesności i wysokiej jakości usług świadczonych przez administrację skarbową – pytania dotyczące podatków lub cła można zadawać także w formie e-maila lub w ramach prowadzonego w czasie rzeczywistym, elektronicznego czatu z ekspertem KIS.
Więcej szczegółów na stronie: kis.gov.pl oraz podatki.gov.pl