Zmiany w interpretacjach dotyczących transakcji zagranicznych
Dochodzą nowe obowiązki związane z interpretacjami podatkowymi dotyczącymi skutków transakcji transgranicznych.
Sejm uchwalił projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3208). Celem wprowadzanych przepisów jest uzupełnienie definicji ustawowych w kwestii automatycznej wymiany informacji o rachunkach finansowych regulowanej w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Istotne zmiany mają dotyczyć ponadto przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych.
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie spoczywającego na wnioskodawcy nowego obowiązku informacyjnego w sytuacji, gdy w ramach transakcji bądź zdarzeń będących przedmiotem wniosku:
- wystąpiły lub mogą wystąpić skutki transgraniczne lub,
- jednym z uczestników transakcji był lub będzie podmiot zagraniczny.
Wówczas wnioskodawca zobowiązany będzie zamieścić we wniosku elementy takie jak państwo albo terytorium miejsca zamieszkania osoby fizycznej lub dane indentyfikacyjne podmiotu zagranicznego biorącego udział w transakcji czy położenie zagranicznego zakładu.
Wątpliwości może budzić jednak kwestia kwalifikacji opisanego we wniosku stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego pod kątem kryteriów, których spełnienie wymusza zawarcie we wniosku dodatkowych informacji. Wprowadzane zmiany nie precyzują bowiem pojęcia „skutki transgraniczne”, których wystąpienie ma być jedną z przesłanek, stwarzających konieczność załączenia danych wymaganych przez nowe przepisy. W uzasadnieniu do projektu można przeczytać, że w tym zakresie pojęcie „skutki transgraniczne” należy odnosić do definicji językowej, zgodnie z którą dotyczy ono zdarzenia mającego skutki w dwóch krajach. Jako przykład interpretacji indywidualnej, odnoszącej się do stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego mogącego nieść za sobą skutki transgraniczne podano interpretację potwierdzającą niestnienie zakładu w innym państwie w świetle umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Omawiany obowiązek zamieszczenia dodatkowych informacji ma jednak nie dotyczyć wniosków, do których przedstawiony stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe dotyczy wyłącznie indywidualnej sprawy osoby fizycznej lub zadane pytania odnoszą się do kwestii z zakresu podatku akcyzowego czy też podatku od towarów i usług. Opisane wyłączenie może nasuwać więc konkluzję, że wymagane dodatkowe informacje mają dotyczyć głównie problemów z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych. Wprowadzane rozwiązania wpisują się w dotychczasowe działania Ministerstwa Finansów, mające na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, bowiem dodanie wskazanych regulacji, jak zaznaczono m.in. w uzasadnieniu do projektu, uwzględnia cel dyrektywy Rady 2011/16/UE oraz wytyczne zawarte w opracowanym przez OECD standardzie BEPS, którego podstawę realizacji stanowi opublikowany w 2013 roku „Plan Działań BEPS” zawierający 15 działań służących zapobieganiu nieuczciwemu unikaniu opodatkowania i przenoszeniu zysków do rajów podatkowych.
Wprowadzane regulacje mają także restrykcyjnie traktować wnioski, które powinny, a nie zawierają nowo wymaganych informacji – mają być one pozostawiane bez rozpatrzenia. Niekorzystnym dla podatników postanowieniem ma również być ograniczenie ochrony wynikającej z wydanych w omawianym zakresie interpretacji do zdarzeń w zakresie wyłącznie wynikającym z podanych we wniosku informacji (tj. „państw, terytoriów i danych”, o których mowa we wprowadzanym przepisie). W związku z tym, w sytuacji, w której wnioskodawca nie udostępni wszystkich wymaganych informacji dotyczących podmiotów biorących udział w transakcji czy też jej skutków lub dane te będą niezgodne z wcześniej ujawnionymi – otrzymanie interpretacji nie będzie gwarantowało ochrony wynikającej z przepisów zawartych w art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej.
Takie obostrzenia świadczą o dużym nacisku na uzyskanie przez organ podatkowy jak najbardziej szczegółowych informacji.
W dniu 22 marca 2019 r. po wniesieniu poprawek przez Senat, projekt ustawy skierowano do Komisji Finansów Publicznych. Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia.