Termin na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1 w 2025 r.
Dnia 1 stycznia 2025 r. weszła w życie ustawa z 19 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. poz. 1757, dalej: ustawa zmieniająca), która umożliwia podatnikom podatku od nieruchomości skorzystanie z wydłużonego terminu do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości do 31 marca 2025 r. (zamiast do 31 stycznia 2025 r.). O skorzystaniu z tego uprawnienia, podatnik powinien pisemnie zawiadomić właściwy organ podatkowy.
Zgodnie z art. 6 ustawy zmieniającej, zawiadomienie o skorzystaniu przez podatnika z ww. uprawnienia powinno zostać złożone w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r. pisemnie do właściwego samorządowego organu podatkowego i powinno zawierać:
- nazwę organu podatkowego, do którego zawiadomienie jest kierowane,
- nazwę podatnika składającego zawiadomienie, adres jego siedziby oraz jego identyfikator podatkowy,
- oświadczenie o skorzystaniu z uprawnienia do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na rok 2025 w terminie do dnia 31 marca 2025 r.
Należy jednak pamiętać, że mimo wydłużonego terminu złożenia deklaracji, podatnicy podatku od nieruchomości, którzy korzystają z uprawnienia do złożenia deklaracji do 31 marca 2025 r., obowiązani są bez wezwania organu podatkowego, wpłacić na rachunek właściwej gminy miesięczne raty podatku od nieruchomości:
- za styczeń - w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r.,
- za luty - w terminie do dnia 15 lutego 2025 r.,
- za marzec - w terminie do dnia 15 marca 2025 r.
- w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 r.
W momencie złożenia przez podatnika deklaracji na podatek od nieruchomości z zachowaniem wydłużonego terminu, podatnik powinien zweryfikować, czy dokonywane przez niego wpłaty są wyższe czy niższe od należnych. Jeżeli wynikające ze złożonej deklaracji na 2025 r. raty podatku przypadające na poszczególne miesiące okażą się:
- wyższe niż raty wpłacone – wówczas brakującą kwotę należy wpłacić bez wezwania organu podatkowego na rachunek właściwej gminy w terminie do 31 marca 2025 r. (kwota wpłacona w tym terminie nie stanowi zaległości podatkowej, co oznacza, że nie wystąpi obowiązek zapłaty odsetek za zwłokę, chyba że dopłata nastąpi po tym terminie),
- niższe niż raty wpłacone – nadwyżka nie stanowi nadpłaty, różnica będzie zaliczona na poczet zaległości podatkowych, przyszłych zobowiązań lub zwrócona podatnikowi na podstawie art. 76 Ordynacji podatkowej.
Agata Lipińska
a.lipinska@doradca.lublin.pl
tel. (81) 532-23-96 w. 348