Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 r.
W dniu 15 października br. skierowano do Sejmu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej.
Pod obrady Sejmu trafił tzw. Projekt 3.0 (tj. 3 wersja tego projektu).
Przypominamy, że zmiany w podatku od nieruchomości wymusił Trybunał Konstytucyjny, który w lipcu 2023 roku uznał, że obecna definicja budowli jest niezgodna z konstytucją. Jednocześnie TK dał ustawodawcy półtora roku na zmiany.
Projekt zawiera autonomiczną definicję pojęcia „budowla” oraz „budynek” bez odwoływania się do przepisów poza podatkowych, a także wyszczególnienie kategorii obiektów kwalifikowanych jako budowle w ustawie podatkowej (załącznik do ustawy).
Zgodnie z Projektem, budynek będzie definiowany jako obiekt, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność.
Budowlą z kolei ma być:
a) obiekt niebędący budynkiem, wymieniony w załączniku nr 4 do ustawy, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
b) elektrownia wiatrowa, elektrownia jądrowa i elektrownia fotowoltaiczna, biogazownia rolnicza, magazyn energii, kocioł, piec przemysłowy, kolej linowa, wyciąg narciarski oraz skocznia, w części niebędącej budynkiem – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,
c) urządzenie budowlane – przyłącze oraz urządzenie instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków oraz inne urządzenie techniczne, bezpośrednio związane z budynkiem lub obiektem, o którym mowa w lit. a i b, niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
d) urządzenie techniczne inne niż wymienione w lit. a–c – wyłącznie w zakresie jego części budowlanych,
e) fundamenty pod maszyny oraz pod urządzenia techniczne, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową
– wzniesione w wyniku robót budowlanych, także w przypadku, gdy stanowią część obiektu niewymienionego w ustawie;
Zdefiniowano też trwałe związanie z gruntem, którym ma być takie połączenie obiektu budowlanego z gruntem, które zapewnia temu obiektowi stabilność i możliwość przeciwdziałania czynnikom zewnętrznym niezależnym od działania człowieka, mogącym zniszczyć, spowodować przemieszczenie lub przesunięcie się obiektu na inne miejsce.
Dodatkowo nowelizacja przewiduje również m. in. obniżenie stawki podatku dla garaży w budynkach mieszkalnych (mają być one traktowane jak część mieszkania), a także zmiany w zakresie zwolnień podatkowych dla infrastruktury transportowej (kolej i lotniska) oraz instytutów badawczych, zawężając zakres tych zwolnień.
Projekt przewiduje, że w 2025 r. osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe mogą składać deklaracje na podatek od nieruchomości na rok 2025 w terminie do dnia 31 marca 2025 r., (jeżeli spełnią warunki określone w art. 7 ust. 2 ustawy).
Niestety wydaje się, że pomimo zapewnień Ministerstwa Finansów, że celem projektu jest „dążenie do zachowania, w jak największym stopniu, fiskalnego status quo”, zaproponowane zmiany mogą spowodować zwiększenie obciążeń fiskalnych dla przedsiębiorców. W szczególności wątpliwości dotyczą opodatkowania urządzeń technicznych, ponieważ gminy będą mieć w ich przypadku duże pole do interpretacji przepisów na swoją korzyść.
Projektowana ustawa ma wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.