Darowizna rzeczowa przychodem dla stowarzyszenia
Stowarzyszenie, otrzymując darowiznę rzeczową powinno rozpoznać przychód podatkowy. Po sprzedaży przedmiotu darowizny dochód ustalony z tego tytułu może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.
O kwestię związaną ze skutkami podatkowymi otrzymania darowizny rzeczowej spytało Stowarzyszenie, mające otrzymać w ramach takiej darowizny rękodzieło wytworzone podczas zajęć terapeutycznych. Następnie otrzymane rękodzieło miałoby zostać sprzedane m.in. na kiermaszach, a środki z jego sprzedaży byłyby w założeniu przeznaczone na cele statutowe Stowarzyszenia.
Na wstępie warto przypomnieć, że stowarzyszenia niemające osobowości prawnej są podatnikami CIT na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "ustawa o CIT").
Z kolei otrzymana darowizna w rozumieniu przepisów CIT co do zasady generuje przychód podatkowy. Darowizny mieszczą się bowiem w katalogu innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń podlegających opodatkowaniu w myśl art. 12 ust. 2 ustawy o CIT. Wartość takiego przychodu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 12 ust. 5 ustawy o CIT).
Jednocześnie, jeśli mamy do czynienia z podatnikiem CIT, którego celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – wówczas dochody takiego podatnika są wolne od podatku w części przeznaczonej na te cele.
W wydanej 19 maja br. interpretacji indywidualnej 0111-KDIB1-2.4010.82.2023.2.AW Dyrektor KIS zaznaczył, że zastosowanie ww. zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
- podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych pozycji),
- podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT (m.in. nie jest przedsiębiorstwem państwowym),
- podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Dyrektor KIS podkreślił innymi słowy, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.
Odnosząc się z kolei do analizowanych w interpretacji okoliczności, mając na uwadze ww. przepisy i zaprezentowane stanowisko organu podatkowego, Stowarzyszenie powinno w dacie otrzymania darowizny rozpoznać przychód podatkowy. Natomiast ustalony dopiero po sprzedaży przedmiotu darowizny dochód z tytułu tej sprzedaży będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT z uwagi na przekazanie go na cele statutowe Stowarzyszenia.
W odniesieniu zaś do wspomnianego zwolnienia należy podkreślić, że aby móc z niego skorzystać cele statutowe muszą być zbieżne z celami wskazanymi w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Jak wynika ze stanowisk organów prezentowanych w licznych interpretacjach, wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Wskazuje się również, że pojęcie „cel statutowy” to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.
Ponadto istotny jest cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej.
Reasumując, sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę.