Prawo do zwrotu podatku oraz odsetek w przypadku podatku u źródła
Płatnik uprawniony jest do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku u źródła oraz odsetek za zwłokę tylko w sytuacji, w której to sam płatnik poniósł ciężar ekonomiczny takiej płatności. W innym przypadku, legitymacja procesowa do wystąpienia z tego rodzaju żądaniem przysługuje podatnikowi.
Orzeczenie WSA zapadło w następującym stanie faktycznym.
Podatnik zawarł z płatnikiem posiadającym siedzibę i rezydencję podatkową w Polsce dwie umowy w sprawie przyznania linii kredytowej, w listopadzie 2010 r. oraz w lutym 2019 r. Na podstawie tych umów, w zamian za udzielone finansowanie, podatnik otrzymał od płatnika wynagrodzenie w formie płatności odsetkowych. W 2022 r. podatnik otrzymał od płatnika odsetki w łącznej kwocie ok. 2,8 mln zł.
Płatnik przeoczył jednak fakt, że w listopadzie 2022 r. wartość wypłacanych na rzecz podatnika odsetek przekroczyła kwotę 2 mln zł, w związku z czym powinien był pobrać oraz wpłacić do urzędu skarbowego podatek w wysokości 20% od nadwyżki przekraczającej kwotę 2 mln zł, do czego obliguje go art. 26 ust. 2e ustawy o CIT. Płatnik dokonał zapłaty podatku dopiero w lutym 2023 r., a więc po upływie ustawowego terminu zapłaty podatku.
W październiku 2023 r. podatnik złożył wniosek o zwrot uiszczonych odsetek od nieterminowej wpłaty zryczałtowanego podatku CIT za listopad 2022 r.
Decyzją z 19 lipca 2024 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie zwrotu odsetek od zaległości podatkowej, wpłaconych przez płatnika od wypłaconych dywidend.
Organy podatkowe stanęły na stanowisku, że podatnik nie posiadał podstawy prawnej do występowania w charakterze podmiotu uprawnionego do zwrotu odsetek wpłaconych przez płatnika, gdyż taka legitymacja, zdaniem organu przysługiwała wyłącznie płatnikowi. Organ podatkowy swoje stanowisko o braku możliwości wszczęcia postępowania o zwrot odsetek w tym zakresie upatrywał w art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej.
Z rozstrzygnięciami organów podatkowych nie zgodził się podatnik i zarzucił organom zarówno naruszenie przepisów postępowania, jak i naruszenie przepisów prawa materialnego. Jego zdaniem posiadał interes prawny do żądania zwrotu odsetek (jako świadczenia akcesoryjnego do zwróconego podatku u źródła). I to właśnie stanowisko podatnika zostało zaaprobowane przez WSA w Lublinie.
W świetle art. 28b ust. 2 ustawy o CIT wniosek o zwrot podatku może złożyć płatnik, jeżeli wpłacił podatek z własnych środków i poniósł ciężar ekonomiczny tego podatku.
Natomiast zgodnie z art. 75 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje m.in. podatnikom i płatnikom. Natomiast płatnik jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku powstania nadpłaty - dokonania wpłaty do organu podatkowego kwoty, która okazała się nienależna albo nadpłacona, o jej zwrot wystąpić może podatnik bądź płatnik - przy czym płatnik tylko wówczas, gdy wpłata została pokryta z jego własnych środków finansowych, a zatem jedynie w takim zakresie, w jakim poniósł on ciężar ekonomiczny takiej płatności.
W takiej sytuacji, jeżeli płatnik wpłacił organowi podatkowemu kwotę pobraną wcześniej od podatnika (co nastąpiło w omawianym stanie faktycznym), to nie można przyjąć, że świadczenie to zostało spełnione kosztem majątku płatnika, a nie podatnika.
Jednocześnie sąd podkreślił, że na typ etapie postępowania nie był uprawniony do oceny, czy odsetki, o których zwrot wystąpił podatnik powinny finalnie zostać mu zwrócone. Ocena tego zagadnienia będzie mogła zostać dokonana dopiero wtedy, gdy organ podatkowy stwierdzi, że podatnikowi przysługiwała legitymacja do wystąpienia z wnioskiem o zwrot przedmiotowych odsetek.
Wyrok WSA w Lublinie z 8 stycznia 2025 r. sygn. akt I SA/Lu 585/24.
Łukasz Kalinowski
l.kalinowski@doradca.lublin.pl
tel. 81 532 23 75 wew. 340