
Spółka komandytowa stając się podatnikiem CIT w 2021 r. mogła zastosować 9% stawkę CIT
Spółki komandytowe, które w 2021 r. z mocy prawa stały się podatnikami CIT, mogły stosować w 2021 r. stawkę podatku dochodowego w wysokości 9%, jako podatnicy rozpoczynający działalność. Warto aktualnie rozważyć, czy nie zachodzą przesłanki do złożenia do organu podatkowego stosownego wniosku o stwierdzenie nadpłaty.
Swego czasu na łamach Dziennika Gazeta Prawna (wydanie z 5–6 stycznia 2021 nr 2 / 5410) pisałem o niezgodności stanowiska Ministerstwa Finansów z obowiązującymi przepisami, w zakresie w jakim Ministerstwo Finansów odmawiało prawa spółkom komandytowym, które z dniem 1 stycznia albo maja 2021 r. stały się podatnikami CIT, stosowania preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, przysługującej małym podatnikom oraz podatnikom rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej.
Do tego właśnie zagadnienia odniósł się bezpośrednio Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 lipca 2024 r., II FSK 2080/23.
Sprawa dotyczyła podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) za 2021 rok w odniesieniu do spółki komandytowej, która od 1 maja 2021 r. uzyskała status podatnika CIT. Spółka, wcześniej funkcjonująca jako R. sp. z o.o. sp.k., złożyła wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku, argumentując, że powinna podlegać preferencyjnej 9% stawce CIT, a nie standardowej 19%. Organy podatkowe odmówiły, twierdząc, że spółka nie spełnia warunków „małego podatnika”, ponieważ jej przychody w 2020 r. przekroczyły równowartość 2 mln euro.
Po korzystnym dla spółki wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Poznaniu, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA), domagając się uchylenia wyroku WSA i przywrócenia decyzji organu podatkowego.
Istotą sprawy było określenie, czy spółka komandytowa, która stała się podatnikiem CIT w 2021 r., powinna oceniać status „małego podatnika” na podstawie przychodów z poprzedniego roku obrotowego (2020), czy też powinna być traktowana jako podmiot rozpoczynający działalność podatkową i tym samym uprawniona do stosowania 9% stawki CIT.
Organ podatkowy argumentował, że spółka przed 2021 r. już prowadziła działalność i osiągała znaczne przychody, więc jej wcześniejsza forma prawna nie ma znaczenia. Natomiast spółka twierdziła, że do 1 maja 2021 r. nie była podatnikiem CIT, a jej pierwszy rok podatkowy rozpoczął się dopiero po tej dacie.
WSA w Poznaniu zgodził się ze spółką i uchylił decyzję organów podatkowych, uznając, że:
Organ podatkowy nie zgodził się z tym rozstrzygnięciem i wniósł skargę kasacyjną do NSA.
NSA w całości oddalił skargę kasacyjną, potwierdzając słuszność wyroku WSA. W swoim uzasadnieniu NSA stwierdził, że:
Tym samym NSA uznał, że spółka miała prawo do stosowania 9% CIT za 2021 r., a decyzja organów podatkowych była niezgodna z przepisami.
Przywołany na wstępie wyrok NSA ma istotne konsekwencje dla spółek komandytowych, które od 2021 r. stały się podatnikami CIT. Spółki te mogły w 2021 r. stosować preferencyjną 9% stawkę, jeśli ich przychody w 2021 r. nie przekroczyły równowartości 2 mln euro. Organy podatkowe nie mogą wymagać od tych spółek odniesienia się do ich przychodów z lat, w których nie były podatnikami CIT. Przepis dotyczący „małego podatnika” odnosi się do „roku podatkowego”, a nie „roku obrotowego”, co ma istotne znaczenie w procesie interpretowania obowiązujących przepisów. Wyrok ten potwierdza, że wątpliwości interpretacyjne dotyczące nowych regulacji podatkowych powinny być rozstrzygane na korzyść podatników.