Obowiązek zgłaszania umów o dzieło
Każdy płatnik, który od 1 stycznia 2021 roku zawrze umowę o dzieło ma obowiązek zgłoszenia jej do ZUS, w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy. Do zgłoszenia przeznaczony będzie formularz RUD, który można złożyć elektronicznie przez Platformę PUE ZUS.
Obowiązek zgłaszania umów o dzieło ciąży na wszystkich płatnikach składek a także, co ciekawe, również na osobach fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jeśli będą zawierać tego rodzaju umowy.
Z kolei jeśli jakaś jednostka nie ma statusu płatnika składek – ponieważ dotychczas nie zgłasza do ubezpieczeń społecznych co najmniej jednego ubezpieczonego – wówczas nie musi informować ZUS o zawartych umowach o dzieło (może o być np. stowarzyszenie, fundacja, spółką prawa handlowego, czy inna jednostka.)
Obowiązek zgłaszania nie dotyczy umów o dzieło, które są zawierane z własnym pracownikiem, lub które będą wykonywane na rzecz własnego pracodawcy, ale są zawarte z innym podmiotem. Nie podlegają również zgłaszaniu umowy o dzieło zawierane z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.
Umowy o dzieło zgłaszać będziemy na formularzu RUD. Dla każdego wykonawcy wypełniamy oddzielny formularz RUD. .
Na nowym formularzu RUD, podawać będziemy następujące dane:
- w bloku I - swoje dane, czyli zamawiającego wykonanie umowy o dzieło - dane identyfikacyjne oraz adresowe,
- w bloku II - dane wykonawcy umowy o dzieło - dane identyfikacyjne oraz adresowe osoby, z którą zawarłeś umowę o dzieło,
- w bloku III - informację o zawartych umowach o dzieło - daty zawarcia, daty wykonywania (od-do) oraz liczbę zawartych umów.
Podstawa prawna: Art. 22 ustawy z dnia 31 marca 2020 o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywoływanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 568 z późn. zm.).