Dodatkowe atrakcje podczas szkolenia produktowego wyłączone z kosztów podatkowych
W ramach szkoleń mających na celu prezentację oferty podatnika niejednokrotnie zapewniane są dodatkowe atrakcje towarzyszące, które obejmują występy artystów, organizację imprezy sportowej, czy też uroczystego bankietu po zakończeniu prezentacji towarów. Podatnicy mają wątpliwości czy wydatki ponoszone na tego rodzaju atrakcje mogą stanowić koszty podatkowe.
W interpretacji indywidualnej z dnia 9 listopada 2017 r. (sygn. IPPB5/423-184/13-5/S/KS/BC) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że wydatki niezbędne do przeprowadzenia części merytorycznej konferencji takie jak wynajem sali i sprzętu konferencyjnego podlegają zaliczeniu w poczet kosztów uzyskania przychodu. Jednak do kosztów podatkowych nie mogą zostać zaliczone koszty występów artystycznych, zajęć rekreacyjnych oraz uroczystej kolacji zorganizowanej po zakończeniu części merytorycznej spotkania. Wydatki te mają na celu kreowanie wizerunku firmy na określonym poziomie, wynikają z ambicji biznesowych spółki, a to jest główny cel gospodarczy poniesionych wydatków. Funkcję promocyjną i reklamową spełniają jedynie wydatki poniesione przez spółkę w związku z organizacją konferencji/szkolenia produktowego na wynajem pomieszczeń, wynajem sprzętu konferencyjnego, ewentualnie zakup usług hotelowych, posiłków oraz napoi.
Koszty występów artystycznych i zajęć rekreacyjnych oraz kolacja wieńcząca merytoryczną część konferencji są ściśle związane z częścią rozrywkową konferencji lub szkolenia, zatem nie spełniają funkcji promocyjnej czy reklamowej. Tego rodzaju wydatki będą podlegały wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów ze względu na ich reprezentacyjny charakter. Wydatków tych nie można uznać za element niezbędny do przekazania wiedzy na temat oferowanych przez spółkę produktów, ich właściwości oraz zastosowania podczas organizowanej konferencji/szkolenia produktowego. Ich poniesienie nie służy promowaniu produktów oferowanych przez spółkę i ma niewątpliwie wpływ na sposób postrzegania podatnika przez klientów. Wydatki te służą zatem budowaniu określonego wrażenia w odbiorze spółki, mają więc charakter kosztów reprezentacji.
Biorąc pod uwagę stanowisko wyrażone w omawianej interpretacji, należy ocenić je krytycznie. Skoro celem zorganizowanej konferencji, czy szkolenia produktowego jest zwiększenie sprzedaży, to cel ten może zostać osiągnięty, jeżeli w spotkaniu weźmie udział odpowiednia liczba uczestników. Dodatkowe atrakcje można traktować jako wydatki poniesione na poprawę frekwencji, która zapewne byłaby niższa, gdyby podatnik ograniczył się jedynie do prezentacji produktu.