Udział w targach podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła
Od opłaty za udział w targach należy pobrać podatek u źródła. W ocenie fiskusa, usługi tego rodzaju są podobne do usług reklamowych, bowiem mają na celu zwiększenie sprzedaży.
Przedsiębiorcy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą często uczestniczą w targach branżowych. Obecność na targach daje możliwość nawiązania kontaktu z potencjalnymi kontrahentami i zaprezentowania swoich wyrobów szerokiemu gronu odbiorców. W związku z wypłatą wynagrodzenia za udział w targach przedsiębiorcy mają wątpliwości czy powinni pobrać podatek u źródła.
Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku spółki, która w związku z uczestnictwem w targach ponosi opłaty na rzecz nierezydentów będących organizatorami targów. Udział w targach wiąże się z poniesieniem kosztów za najem powierzchni wystawowej i opłaty rejestracyjnej, dzięki której uczestnik targów ma możliwość umieszczenia w katalogu wystawców nazwy firmy, prezentacji swojej firmy na stronie internetowej targów, dostępu do portalu wystawców itp. Podatnik miał wątpliwości, czy od usługi uczestnictwa w targach powinien pobrać podatek u źródła. W jego ocenie, opłata za uczestnictwo w targach nie rodzi obowiązku poboru podatku u źródła. Usługa udziału w targach nie został wskazana jako podlegająca opodatkowaniu u źródła.
Odmienne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji z dnia 14 lutego 2020 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.482.2019.2.AK). Jak wynika z ostatniej interpretacji, katalog usług podlegających opodatkowaniu u źródła jest katalogiem otwartym, na co wskazuje sformułowanie "świadczeń o podobnym charakterze". Za świadczenia o podobnym charakterze należy uznać świadczenia równorzędne pod względem prawnym do wymienionych w ustawie. Oznacza to, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, należy spełnić takie same przesłanki, aby daną usługę uzyskać, albo wynikają z niej takie same prawa i obowiązki dla stron.
W ocenie Dyrektora KIS, płatności dokonywane na rzecz nierezydentów w związku z uczestnictwem Spółki w targach zagranicznych stanowią świadczenia o podobnym charakterze do usług reklamowych. Opłacenie powierzchni wystawowej i opłaty rejestracyjnej dają Spółce możliwość bezpłatnego umieszczenia w katalogu wystawców, umieszczenia nazwy firmy i prezentacji na stronie internetowej targów, dostępu do portalu wystawców i sklepu internetowego, otrzymania identyfikatorów (wejściówek) oraz licencji umożliwiającej skanowania identyfikatorów i pobieranie danych firm odwiedzających stoisko. Tego rodzaju usługi jako podobne do usług reklamowych, podlegają więc opodatkowaniu podatkiem u źródła.