Usunięcie kolizji bez przychodu podatkowego
Przebudowa sieci przesyłowej przez podmiot zewnętrzny nie rodzi obowiązku rozpoznania przychodu podatkowego, skoro usunięcie kolizji polega jedynie na zmianie trasy przebiegu sieci. Wystąpienie przebudowy nie zobowiązuje również do podwyższenia wartości początkowej środka trwałego.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie dostawy mediów często spotykają się z sytuacją, gdy inwestycja planowana przez podmiot trzeci koliduje z aktualnym przebiegiem ich sieci. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie dostawy energii elektrycznej. Realizacja inwestycji przez podmiot trzeci często wymaga przebudowy odcinka linii. Polega to na budowie nowego odcinka linii w miejsce demontowanego dotychczasowego odcinka linii lub też na zmianie dotychczasowego przebiegu określonego odcinka, poprzez jego demontaż i budowę nowego w zmienionej lokalizacji. Przedsiębiorca zawiera z Inwestorami umowy na udostępnienie odcinka sieci w celu usunięcia kolizji z realizowaną inwestycją. Usunięcie kolizji realizowane jest na koszt i staraniem Inwestora, którego inwestycja koliduje z infrastrukturą liniową.
Inicjatorem i jedynym beneficjentem korzyści wynikających z przebudowy odcinka linii, mającej na celu usunięcie kolizji z planowaną inwestycją jest Inwestor. Przebudowa odcinka linii w celu usunięcia kolizji realizowana jest wyłącznie w celu odtworzenia stanu pierwotnego linii w sensie funkcjonalnym. Spółka, ze zdarzenia w postaci usunięcia kolizji, nie osiąga żadnych wymiernych korzyści, co więcej, każda przebudowa generuje po stronie Spółki dodatkowe koszty powstałe w trakcie realizacji inwestycji. W wyniku prac związanych z usunięciem kolizji nie dochodzi do zwiększenia wartości użytkowej linii jako całości, mierzonej poprzez zastępowanie dotychczasowych elementów linii elementami nowymi, spełniającymi te same funkcje, o wyższych walorach użytkowych. W praktyce Spółka instaluje elementy nowe, lecz o tożsamych cechach/walorach użytkowych jak dotychczasowe.
Podatnik miał wątpliwości, czy przebudowa linii przez podmiot trzeci prowadzi do uzyskania po jego stronie przychodu podatkowego. Przedmiotem wątpliwości podatnika była również konieczność podwyższenia wartości początkowej w związku z usunięciem kolizji.
W interpretacji z dnia 27 listopada 2020 r. (0111-KDIB1-1.4010.393.2020.1.BS) Dyrektor KIS podzielił stanowisko podatnika, że w wyniku przebudowy jego sieci związanej z usunięciem kolizji nie powstanie po jego stronie przychód podatkowy. Organ podatkowy przychylił się również do stanowiska podatnika, że przebudowa jego sieci przesyłowej nie powoduje konieczności zwiększenia wartości początkowej.
Jak wynika z omawianej interpretacji indywidualnej, usunięcie kolizji nie skutkuje przysporzeniem majątku podatnika. Prace Inwestora mają bowiem na celu jedynie odtworzenie linii – w zakresie funkcjonalnym i użytkowym. Prace nie powodują wzrostu wartości użytkowej sieci ani nie przysparzają funkcjonalności linii. Ponadto w ich wyniku nie zostają stworzone możliwości przyłączenia usługobiorców, nie zostają obniżone koszty eksploatacji ani nie wzrasta przepustowość linii. Ewentualne zastosowanie nowszych materiałów do przebudowy linii wynika jedynie z postępu technologicznego, skutkującego wycofaniem z produkcji określonych asortymentów materiałowych.
Odtworzenia odcinka sieci w innym miejscu, nawet jeśli byłby on dłuższy, bądź wykonany przez w innej technologii lub z innych materiałów niż fragment pierwotny, a nie pozyskał żadnej nowej funkcjonalności, nowego przeznaczenia, czy możliwości szerszego niż przed przebudową wykorzystania, nie należy traktować w kategorii przysporzenia. Skoro więc nie dochodzi do przysporzenia, nie można mówić o powstaniu przychodu dla Spółki.
Jednocześnie organ podatkowy uznał, że przebudowa sieci w wyniku usunięcia kolizji nie powoduje konieczności zwiększenia wartości początkowej środka trwałego. Aby doszło do ulepszenia wydatki te przekraczające kwotę 10 000 zł muszą powodować wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Ponieważ przebudowa sieci w wyniku usunięcia kolizji stanowi jedynie zmianę lokalizacji środka trwałego, nie dochodzi do wzrostu wartości użytkowej.
Ostatnia interpretacja jest korzystna dla przedsiębiorców sieciowych, którzy w związku z przebudową ich sieci nie są zobowiązani do rozpoznania przychodu podatkowego. Jednak podkreślenia wymaga, że przedsiębiorca sieciowy w analizowanym przypadku nie odnosi korzyści z przebudowy. Nie dochodzi do ulepszenia sieci przesyłowej. Gdyby było inaczej, prawdopodobnie doszłoby do powstania przychodu podatkowego.