Zakup części zamiennych ? rozliczenie podatkowe
W przypadku zakupu części zamiennych do pojazdu, które nie funkcjonują samodzielnie mamy do czynienia z wydatkami o charakterze remontowym, które są rozliczane w kosztach podatkowych jednorazowo.
Jednym z istotnych problemów w podatku dochodowym jest prawidłowa klasyfikacja wydatków, które są związane ze środkami trwałymi. Należy bowiem wskazać, że w przypadku wydatków o charakterze ulepszenia (w tym wydatków na nabycie części składowych i peryferyjnych) będą one powiększały wartość początkową środka trwałego.
Równocześnie, amortyzacji podlegają także przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych.
Natomiast w przypadku wydatku o charakterze remontowym jest on zaliczany do kosztów jednorazowo w dacie jego poniesienia.
W tym zakresie problemy mogą dotyczyć np. wydatków na zakup wyposażenia dodatkowego do posiadanych środków trwałych. Przy analizie takiego wydatku podatnik powinien rozważyć następujące kwestie:
- czy dany składnik wyposażenia będzie dedykowany do jednego środka trwałego, czy też będzie on montowany w różnych środkach trwałych (w zależności od potrzeb) – odpowiedź na to pytanie będzie niezbędna do określania czy mamy do czynienia z zakupem samodzielnego środka trwałego, czy też wydatek należy powiązać z istniejącym środkiem trwałym (remont lub ulepszenie)
- co daje montaż tego składnika majątku – w przypadku składników wyposażenia które np. rozszerzają zakres wykorzystania maszyny, nadają jej dodatkowych właściwości (np. zwiększenie bezpieczeństwa, hałasu) wydatek należy rozpatrzeć poprzez ulepszenie. Natomiast wydatek który dotyczy zakupu części zamiennych (nie nadających istotnych nowych właściwości) będzie wydatkiem o charakterze remontowym.
Z uwagi na powyższe kwestie, wymagane jest zaangażowanie osób „technicznych”, które powinny pomóc pracownikom z działów finansowo-księgowych w prawidłowej klasyfikacji danego wydatku.
Problem klasyfikacji wydatku był przedmiotem interpretacji indywidualnej z 2022-12-02 (0111-KDIB2-1.4010.561.2022.2.KK). Stan faktyczny dotyczył zakupu czterech gąsienic (każda o wartości 20 tys. zł netto), które służą do poruszania się pojazdów używanych przez podatnika. Jak zostało wskazane we wniosku:
1. Przewidywany okres używania zakupionych gąsienic będzie dłuższy niż rok, aczkolwiek bywa, że gąsienice zużyją się wcześniej. Nie ma reguły trwałości gąsienic powyżej roku.
2. Zakupione gąsienice są wykorzystywane wyłącznie w określonym urządzeniu.
3. Zakupione gąsienice nie stanowią dodatkowego wyposażenia. Zamiast opon używane są gąsienice. Na rynku dostępne są pojazdy, które jeżdżą na kołach z oponami oraz takie, które zamiast kół mają gąsienice. Nie ma możliwości wymienić koła z oponami na gąsienice i odwrotnie.
4. Na skutek zastosowania gąsienic w urządzeniu/urządzeniach nie dochodzi do wzrostu ich wartości użytkowej.
Z uwagi na fakt, że gąsienice stanowią część zamienną i nie prowadzą do wzrostu wartości użytkowej środka trwałego należy traktować jako wydatek remontowy, który stanowi koszt w dacie ich poniesienia. Powyższe dotyczy również sytuacji, gdy sama maszyna była używana na podstawie umowy leasingu operacyjnego. W takiej sytuacji bowiem nie dochodzi do inwestycji w obcym środku trwałym, którym byłyby wydatki na ulepszenie środka trwałego niestanowiącego własność podatnika.