Utrata kasy fiskalnej wskutek powodzi
Podatnikowi, który w obowiązujących go terminach rozpocznie prowadzenie ewidentnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kas rejestrujących przysługuje ulga na ich zakup.
Z zasady ulga ta dotyczy jedynie kas nabytych w okresie pierwszych 6-ciu miesięcy od rozpoczęcia ewidencji.
Odstępstwo od powyższej zasady wprowadza rozporządzenie Minister Finansów z dnia 11 października 2024 r. w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi (Dz.U. 2024 r., poz. 1507). Akt ten wprowadza ulgę na zakup kasy dla podatników, którzy utracili tego rodzaju urządzenia wskutek powodzi.
Uregulowanie ma ograniczony zasięg i dotyczy podatników posiadających kasy rejestrujące w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich zastosowaniu, które to kasy utracili lub które uległy trwałemu uszkodzeniu w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi na terenie gmin i miejscowości odkreślonych w aktach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654 i 147).
Ulga przysługuje na zakup w okresie 6-ciu miesięcy od wejścia w życie ww. przepisów kas zastępujących kasy utracone lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
Równocześnie rozporządzenie określa warunki braku obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy utraconej lub uszkodzonej. Należy do nich m.in. poinformowanie naczelnika urzędu skarbowego o utracie kasy lub posiadanie protokołu sporządzonego przez podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących, który potwierdza trwałe uszkodzenie kasy.