Dyrektor KIS wyjaśnił pojęcie roku podatkowego dla potrzeb estońskiego CIT
Tuż przed końcem ubiegłego roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał korzystną interpretację podatkową dotyczącą podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estoński CIT).
W interpretacji indywidualnej z dnia 30 grudnia 2022 roku (0111-KDIB1-3.4010.813.2022.1.PC) organ podatkowy wskazał jak należy rozumieć rok podatkowy poprzedzający wybór opodatkowania w ramach estońskiego CIT.
Wątpliwości podatnika dotyczyły ustalenia, czy w okresie od 1 października 2022 r. do 30 czerwca 2023 r., który to okres po wyborze opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek będzie pierwszym rokiem podatkowym opodatkowania ryczałtem, Spółka ma prawo do statusu małego podatnika, a co z tym się wiąże ma prawo do wysokości podatku 10% podstawy opodatkowania w myśl art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Wnioskodawca uważał, że w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od 1 października 2022 r., będzie miał prawo do zastosowania 10% stawki ryczałtu w trakcie pierwszego roku podatkowego trwającego od 1 października 2022 r. do 30 czerwca 2023 r., ponieważ w poprzednim roku podatkowym, poprzedzającym pierwszy rok podatkowy, wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczy wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.
Podatnik podkreślił, że definicja małego podatnika, zawarta w art. 4a ust. 10 ustawy o CIT, nie uzależnia limitu 2 000 000 EURO od długości roku podatkowego. Dlatego uważa, że w roku podatkowym trwającym od 1 października 2022 r. do 30 czerwca 2023 r. znowu ma status małego podatnika.
Dyrektor KIS zgodził się z powyższym stanowiskiem i potwierdził, że w przypadku wyboru podatku od dochodów spółek w trakcie roku obrotowego, rokiem podatkowym, z którego przychód definiuje to, czy jest się dużym czy małym podatnikiem na ryczałcie, jest de facto ta część roku obrotowego bezpośrednio poprzedzająca wybór estońskiego CIT i to ona jest samodzielnym rokiem podatkowym.
W świetle tej interpretacji fakt, czy podatnik w poprzednim "dużym", "całym" roku podatkowym przekroczył obrotami próg małego podatnika (przychód brutto ponad 2 mln euro) jest więc bez znaczenia.