Projektowane zmiany w JPK_VAT za kwiecień 2021 r.
Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami rozporządzenia w sprawie JPK_VAT.
Opublikowany projekt wprowadza modyfikację w zakresie stosowanych w ewidencji VAT oznaczeń GTU oraz rodzajów procedur („MPP”, „TP”) już w stosunku do rozliczenia za kwiecień tego roku. Ponadto w projekcie uregulowano kwestię raportowania faktur uproszczonych w postaci paragonów. Ta zmiana ma obowiązywać od lipca br.
Poniżej przedstawiamy projektowane zmiany, które mają obowiązywać przy rozliczeniach począwszy od JPK_VAT składanego za kwiecień br.
Ewidencja podatku należnego
Zgodnie z projektem rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług z dnia 9 marca 2021 r., począwszy od rozliczeń za kwiecień 2021 r. w odniesieniu do ewidencji VAT należnego zmieni się zakres stosowania niektórych kodów GTU oraz niektórych oznaczeń rodzajów procedur.
W odniesieniu do kodów GTU (§ 10 ust. 3 rozporządzenia) doprecyzowano zakres zastosowania niektórych kodów, m.in. poprzez przywołanie kodów CN lub PKWiU, a mianowicie:
- GTU_01 dla napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, oznaczonych kodami CN 2203-2208 – zrezygnowano z odwołania do ustawy o podatku akcyzowym;
- GTU_03 dla olejów opałowych niewymienionych w lit. b oraz olejów smarowych i pozostałych olejów oznaczonych kodami CN od 2710 19 71 do 2710 19 83 i CN od 2710 19 87 do 2710 19 99, z wyłączeniem smarów plastycznych zaliczonych do kodu CN 2710 19 99; olejów smarowych oznaczonych kodem CN 2710 20 90; preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją – zrezygnowano z odwołania do ustawy o podatku akcyzowym;
- GTU_07 dla pojazdów oraz części o kodach wyłącznie CN 8701–8708 - pominięto kod CN 8708 10 oraz jednocześnie rozszerzono zakres oznaczenia na części do pojazdów, aktualnie w rozporządzeniu jest mowa o częściach samochodowych,
- GTU_08 dla produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, wyłącznie objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 944, 1493 i 2112 oraz z 2021 r. poz. 97) – doprecyzowanie zakresu stosowania kodu poprzez wskazanie, że obejmuje on wyłącznie towary ujęte w wykazie ogłaszanym przez ministra zdrowia.
- GTU_10 dla budynków, budowli i gruntów oraz ich części i udziałów w prawie własności, a także odnoszących się do nich czynności, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy - doprecyzowanie polegające na wyraźnym wskazaniu, że kod obejmuje części i udziały w budynkach, budowlach i gruntach oraz transakcje zrównane z dostawą towarów a dotyczące tych towarów, tj. m.in. leasing finansowy, ustanowienie i zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntów, ustanowienie i zbycie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.
- GTU_12 dla usług o charakterze niematerialnym, wyłącznie doradcze, w tym doradztwo prawne i podatkowe, doradztwo związane z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19), księgowe (PKWiU 69.20.1, 69.20.2), prawne (PKWiU 69.1), zarządcze (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1), firm centralnych (PKWiU 70.1), marketingowe lub reklamowe (PKWiU 73.1), badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2), badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72), usług szkoleniowych (PKWiU 85.5) – doprecyzowanie poprzez wskazanie kodów PKWiU dla usług objętych tym oznaczeniem.
W stosunku do oznaczeń rodzaju procedury projektowane zmiany dotyczą:
Oznaczenie „TP” ma być stosowane z uwzględnieniem limitu wartości transakcji 15 000 zł., tj. dla dostawy towarów i świadczenia usług dla podmiotu powiązanego, w których łączna kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania transakcji. Ponadto z zakresu oznaczenia „TP” wyłączono przypadki, w których powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami.
Oznaczenie „MPP” ma dotyczyć wszystkich transakcji objętych mechanizmem podzielonej płatności, również tych, przy których jest on stosowany dobrowolnie.
W projekcie przewidziano również wyłączenie obowiązku stosowania oznaczeń rodzaju procedur przy dowodzie „RO” obejmującym sprzedaż zafiskalizowaną.
Ewidencja podatku naliczonego
Po stronie raportowania podatku naliczonego zmiany mają dotyczyć oznaczenia „MPP”, które ma się odnosić również do transakcji, przy których mechanizm podzielonej płatności stosowany jest dobrowolnie.
Ponadto projekt przewiduje wprost możliwość zmniejszenia odliczenia podatku naliczonego w związku z rabatami, zwrotami oraz zawyżeniem kwoty VAT na fakturze (art. 86 ust. 19a ustawy o VAT), na podstawie dowodu wewnętrznego „WEW” - rozwiązanie na wypadek nieotrzymania korekty zakupowej in minus przed złożeniem rozliczenia za okres, w którym powinno nastąpić zmniejszenie odliczenia.
Projekt zmian w rozporządzeniu JPK_VAT ma być odpowiedzią na uwagi zgłaszane ze strony przedsiębiorców oraz skutkiem pierwszych doświadczeń związanych ze złożonymi już JPK_VAT z deklaracją. Nie eliminuje wszystkich wątpliwości dotyczących prawidłowego sporządzenia ewidencji JPK_VAT, a w niektórych przypadkach zdaje się rodzić kolejne (czy sprzedawca może oznaczyć wszystkie faktury „MPP”?).
Poczekajmy jednak na wersję opublikowaną.