Likwidacja części środka trwałego sfinansowanego dotacją ? skutki podatkowe i bilansowe (Rachunkowość, sierpień 2022 r.)
Omówienie podstawowych skutków podatkowych i bilansowych likwidacji środka trwałego sfinansowanego dotacją jest przedmiotem artykułu opublikowanego w miesięczniku Rachunkowość.
Spółka w 2013 r. wybudowała sieć kanalizacyjną o wartości początkowej 349.112,34 zł i oddała ją do użytkowania w listopadzie 2013 r. W 2014 r. otrzymała do niej dotację w wysokości 102.256 zł. W maju 2014 r. (miesiąc otrzymania dotacji) wyłączono z kosztów uzyskania przychodów amortyzację tego środka trwałego – w części sfinansowanej dotacją. Dotacja została ujęta na koncie „Rozliczenia międzyokresowe” i jest rozliczana w czasie, proporcjonalnie do naliczanych odpisów amortyzacyjnych.
Trasa sieci przebiegała przez teren należący do gminy, który został sprzedany, w związku z czym zobowiązano spółkę do zmiany trasy. W lutym 2022 r. powstał nowy odcinek sieci o wartości 288.500 zł i trwale odłączono stary odcinek o wartości 192.369,59 zł. Jednocześnie podjęto decyzję, że rury pozostaną w ziemi, gdyż koszt ich wydobycia byłby znaczny, a spółka z ich odzysku nie uzyskałaby żadnych przychodów (spisano protokół likwidacji środka trwałego, a wyłączenie z eksploatacji odcinka sieci zgłoszono do wydziału geodezji).
Jakie będą skutki podatkowe i księgowe ww. zdarzeń? Dotychczasowa amortyzacja podatkowa sieci (od grudnia 2013 do lutego 2022 r., według stawki 4,5%) wyniosła 91.645,29 zł, a bilansowa – 129.607,83 zł. Jako pozostałe przychody operacyjne (równolegle do odpisów amortyzacyjnych) zaksięgowano 37.962,54 zł.
Artykuł opublikowano w miesięczniku Rachunkowość (sierpień 2022 r.; Likwidacja części środka trwałego sfinansowanego dotacją – skutki podatkowe i bilansowe)